לתרומות לחץ כאן

השתמשות ברכבת שנעשתה ע"י חילול שבת

שאלה:

האם מותר להשתמש בשירותי הרכבת בין-עירוני שכפי ששמעתי עשו אותה בחילול שבת בפרהסיא (אם ע"י יהודיים או א"י)
בכבוד התורה

תשובה:

שלום וברכה

בכל הנוגע לחנויות הפתוחות בשבת, חילולי בשת ברכבת ועוד, יש להבדיל בין הלכה, לבין חובת המחאה. מבחינה הלכתית האיסור של הנאה ממעשה שבת, קיים רק באופן שאתה אכן מקבל הנאה שלא היית יכול לקבל לולי החילולי שבת. כלומר, אם אדם בישל בשבת והבישול אורך שעתיים, והמדובר הוא בגוי שעשה עבור ישראל או להרבה שיטות גם ביהודי שאינו שומר מצוות, יש להמתין שעתיים אחרי צאת השבת ואז מותר ליהנות מהמאכל. כך שגם לאחר שנעשו חילולי שבת ברכבת, כיון שיכולים היו לעשות את אותן פעולות גם בימי החול על ידי עוד עבודות לילה וכדומה, לא ניתן לקבוע שיש כאן הנאה ממעשה שבת ומותר לנסוע ברכבת.

לענין חובת המחאה זה כבר לא ענין הלכתי אלא ציבורי, יתכן שאם היה כל הציבור הדתי מתאגד ואומר ברורות שאם יעשו פעולות בשבת יחרימו את הרכבת זה היה מועיל. יתכן שניתן גם היו לעשות חרם צרכנים כל שהוא כדי למנוע חילולי שבת עתידיים וכדומה, אבל זה כבר ענין ציבורי ולא הלכה של ממש. איסור מסייע לדבר עבירה קיים רק כאשר אתה מסייע בנסיעתך לעצם קיום העבודה האסורה, וכאן העבודה כבר נעשתה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לכבוד התורה בקידה והשתחויה כראוי וכיאות
    כתבתם "כיון שיכולים היו לעשות את אותן פעולות גם בימי החול על ידי עוד עבודות לילה וכדומה, לא ניתן לקבוע שיש כאן הנאה ממעשה שבת ומותר לנסוע ברכבת."
    ולא זכיתי להבין בטוב כי מה זה חלוק ממה שנאמר בשו"ע אורח חיים – סימן רמד "אם בנו אינו יהודי לישראל בית בשבת, באיסור, נכון להחמיר שלא יכנסו בו" ועיי"ש במשנ"ב וכן עיין בסעיף שלאח"ז "מלאכת פרהסיא, אפילו במטלטלין כגון ספינה הידועה לישראל, דינה כמו מלאכת מחובר"
    ועוד הרי בכל מלאכה שעשה הגוי לישראל בשבת הרי יכול היה לעשותה בחול, אלא מכיוון שעשהו בשבת הרי אסור ליהנות ממנה ובפרט כשנעשתה בפרהסיא
    ובבקשה ממעכ"ת שתואילו נא לפרש להדיוט כמוני
    בברכה

    ‫בתאריך יום ב׳, 21 בינו׳ 2019 ב-22:32 מאת ‪din‬‏ :‬
    ישעי לופר שלום רב,
    שאלתך בנושא: השתמשות ברכבת שנעשתה ע"י חילול שבת נענתה באתר דין,
    ניתן לצפות בתשובה בקישור הבא

    בברכת התורה.
    רבני בית ההוראה

  2. כיון שזה נעשה בקבלנות ולא שכירי יום, נכונים דברי המשנה ברורה שם: והאחרונים כתבו דבדיעבד יש לסמוך בקבלנות על דעת ר"ת ומותר לדור בו אפילו לעצמו וכן בסיתות האבנים ותיקון הקורות אם היה בקבלנות יש להתיר בדיעבד לשקעם בבנין:
    מה שכתבת לגבי כל מלאכה שנעשתה על ידי גוי זה כמובן לא מדוייק, זה רק בשכיר יום, ורק במלאכת פרהסיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל