לתרומות לחץ כאן

שכן שמכער את החדר מדרגות – המשך

שאלה:

שלום וברכה ב ג' בשבט שאלתי שאלה כזאת:
"אני דייר שגר בבניין ישן מאוד הבניין הזה אחרי מאמץ מרבי עבר שיפוץ, כחלק מהשיפוץ הקירות הוחלקו סודרו תיבות דואר חדשות הוסתרו חוטי חשמל. וזה היה ביוזמתי
כל דייר שילם סכום כסף עבור השיפוץ. הבניין נראה כחדש.
לפני כשבועיים הדייר א הביא חשמלאי לעשות לו הארקה ,במקום שהחשמלאי יעשה את הארקה מתוך הבית, הוא חצב חור מהבית לחדר המדרגות וכיער את הכל.
המעשה זה נעשה ללא בקשת רשות ולא התייעצות, וגם אם יש הסכמה של הדיירים בדיעבד. אני שילמתי ,את חלקי בשיפוץ, פניתי בבקשה לתקן זאת והוא מסרב.
יתרה מזאת במדרגות החיצונות של הבניין הוא העביר צינור של חשמל על המדרגות ודבר זה הוא מפגע בטיחותי , שכן עלולים להיתקל בזה אנשים ובפרט אנשים קצת מבוגרים ובפרט שסופו של צינור זה לזוז ממקומו בתנאים הקיימים ושוב השכן לא מוכן, להסיר המכשול.
מה הדין בשני מקרים אלו האם הדייר מחויב לתקן את מה שעשה והאם חייב להסיר המכשול.
בתודה
וזאת התשובה שקיבלתי
"תשובה:
שלום וברכה,

אסור לשכן בבית משותף להזיק או לכער את החדר מדרגות. ואם עבר ועשה צריך לתקן זאת. מומלץ שתיגשו לרב שישמע את הצדדים ויורה לכם כיצד לנהוג."
אני מבקש בכל לשון של בקשה אם אפשר לקבל מקורות הלכתיים,כדי להציג אותם בפני בעל הבית אולי יראה ויבין, היות ואני מעדיף לגמור את זה בצורה יפה ולא לעבור דרך בית דין, שזה יגרום לאווירה לא טובה וכו'

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לשכן לעשות דבר שאינו בטיחותי כאשר קיים סכנה לשכנים, למרות שעושה זאת בתוך ביתו, וכל שכן כשעושה את המפגע ברכוש המשותף. – ראה שו"ע חו"מ תחילת סימן קנה שקבעו חז"ל הרחקות שעושה בתוך ביתו שלא יזיקו לאחרים.

כמו כן ברור שאסור לשכן בחדר מדרגות לעשות משעים שמכערים את החדר מדרגות, משום שהרכוש הינו רכוש משותף, ואין צורך למקור הלכתי לדבר כה פשוט מהסברה וההיגיון. ואם אתה מבקש מקור הלכתי, ראה בספר ועד הבית בהלכה פרק ט הערה י.

בהצלחה.

נ.ב. לא חייבים לתבוע בבית דין, ניתן ללכת לדיין יחיד שישמע ויחליט מה לעשות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל