לתרומות לחץ כאן

מעשר כספים ממילגת הכולל

שאלה:

שבוע טוב-האם אני חייב לעשר מהצ'ק שאני מקבל מהכולל כל חודש? אני מקבל בתוספת לזה עוד סכום עבור שמירת סדרים, שמעתי שהנתינה מהכולל הוא על דעת שלא יתחייבו במעשר,??

תשובה:

שלום וברכה אינני מכיר כזה מן תנאי שנתינה מהכולל על דעת שלא יפרישו מעשר. יש מקומות שמחייבים להפריש את המעשר לכולל וזה גם לא מועיל.

כמובן אדם שדחוק מאוד לפרנסתו פטור מלתת מעשר כפי שכתבנו פעמים רבות באתר, ראה כאן.

מקורות:

בענין זה כתב הגאון רבי יוסף פליישמן אב”ד נתיבות חיים כך:

כולל שמתנה עם האברכים לתת את כספי המעשר לכולל, האברכים אינם רשאים לתת כסף זה מכספי מעשר, אלא מכספי חולין ((שכל תנאי שבממון קיים, והאברך חייב לתת לכולל את ה’תרומה’ שהם דורשים, ואין אדם פורע את חובו מכספי מעשר. וכן הביא בספר באורח צדקה פרק יא הערה קטו בשם הגרי”ש אלישיב שליט”א והגרש”ז אויערבאך.)). אבל אם הכולל דורש מן האברכים לגייס תרומות לכולל, רשאי אברך, שמתבייש להתרים אחרים, לתת מכספי מעשר, חוץ משווי ההנאה על שחסך את הטרחה והבושה, שאותו יש לתת מכספי חולין ((על כל אחד לשער בעצמו, לפי מצבו, כמה היה מוכן לשלם כדי לחסוך את הטרחא או את הבושה להתרים אחרים. והראיה ממה שפסקו הרמ”א בחו”מ סי’ רסד סעיף ד והנתיבות שם סק”ה שאם ראובן הציל את שמעון מבית הסוהר, ולוי היה יכול להשתדל להציל שמעון חינם, חייב שמעון לשלם לראובן כפי שווי הנאתו שלא נצרך לבקש טובה בחינם מלוי, ואם כן אף בנידון דידן יש לנכות שווי הנאה זו. ויש הרבה אנשים שהנאה זו שווה להם כסך כל התרומה, ואינם יכולים לתת מכספי מעשר כלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל