לתרומות לחץ כאן

לצלם מהספר של הישיבה עבור לימוד התלמידים בישיבה

שאלה:

שלום
אנחנו ישיבה ויש לנו כמה סטים של גמרות וילנה החדשה. רציתי לשאול האם מותר לנו להדפיס כ-20 עותקים של 4 עמודים של הר"ן שמופיע בסוף הספר. אנו רוצים במשך 3 שבועות למסור שיעור לקבוצה של כ-20 בחורים.
גם רציתי לשאול האם מותר לנו להדפיס מ-DAF-YOMI.COM כ-20 עותקים של 5 דפי גמרה בשביל שלכל אחד מהקבוצה יהיה לו את הגמרא. מתחת כל דף גמרה באתר שלהם כתוב "תלמוד בבלי מהדורת נהרדעא החדש מהוצאת ח. וגשל – © כל הזכויות שמורות"
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

ישיבה שרכשה ספרים לבית מדרשם, ועתה נזקקים התלמידים ללמוד, ומצלמים מהספר כדי שיוכלו כל התלמידים ללמוד מהספר – מותר לעשות זאת. הגאון הרב שפרן סובר שצילום עבור תלמידי הישיבה נחשב לשימוש בספר, ולא הפרת זכויות יוצרים. ב. סיבה נוספת יש להתיר, משום שלפי החוק אדם שרכש תוכנה מותר לו להעתיקה לצורך אישי, ולא לצורך מסחרי, ולכן אם יש לו כמה מחשבים ורוצה להעתיק כדי שהתוכנה תהיה על כל המחשבים שברשותו – מותר. ולכן מותר לישיבה שרכשה את הספרים לצלם מתוכם לצורך לימוד של בני הישיבה.

לצלם חמשה דפים מתוך התוכנה של דף היומי, לפי חוק זכויות יוצרים מותר לצטט חלק מספר, יש להסתפק בחמש דפים האם נחשב לדבר חשוב או לא. אבל מותר לצלם מתוך ספר של הישבה כדי שיהיה לכולם ללמוד.

בהצלחה.

מקורות:

ראה מאמר של הרב שפרן בעלון המשפט גליון מספר 39.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ראה בנוסח של החוק שאדם שרכש תוכנה ויש לו כמ מחשבים יכול להעתיק לעצמו את התוכנה כדי להתקין בכל המחשבים שיש לו. ואין צריך רשות לכך. וכך היא גם להלכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל