שאלה:
קיבלתי השבת מחזור שמעתי שאסור להסתכל על האותיות בספר תורה וכל שבת אני הולכת לבית כנסת וכשעושים הגבהה צריך לראות את הספר תורה-את הכתוב ואז אומרים וזאת התורה וכו' ולא ידעתי אם מותר להגיד וזאת התורה.. בלי לראות כי אסור לראות. באמת זה שאלה שאני צריכה עליה תשובה.
תודה רבה מראש
תשובה:
שלום וברכה
בימי המחזור לא מסתכלים על אותיות ספר התורה אב אפשר לומר וזאת התורה וכו'.
מקורות:
לענין כניסה לבית כנסת, כתב הרמ”א סוף סי’ פ”ח שיש שכתבו שלא תכנס נדה לבית הכנסת ויש המתירים, והמנהג במדינות אלו שלא להכנס בימי הראיה, ובמ”ב שם כתב בסק”ז שבמדינותינו נוהגים להקל בזה רק שלא להסתכל בספר תורה. ולענין הכותל המערבי, כתבו האחרונים שדינו כבית כנסת, כיון שלא קיי”ל כדעת הרדב”ז חלק ב’ סי’ תר”צ והחכמת אדם בשערי צדק שער משפטי ארץ ס”ח שהכותל המערבי הוא חומת העזרה שאז אסור לטמאים לעמוד על ידו, אלא הוא כותל הר הבית שמבחוץ לו מותר לעמוד. ור’ גם בשו”ת יביע אומר חלק ט’ יו”ד סי’ י”א שהאריך להוכיח שמותר לנדה להתפלל בכותל, ובמשנת רבי עקיבא (ר’ עקיבא סופר) סי’ י”ב כתב שלא תגע באבני הכותל בזמן שהדמים מצויים בה וכן כתב בספר דרכי טהרה עמ’ נ”ז כתב שראוי שלא תגע באבני הכותל בזמן שהדמים מצויים בה משום כבוד למקדש, ובספר טהרת הבית חלק ב’ עמוד רה כתב שיכולה גם ליגע באבני הכותל.
לענין כניסה לקברי צדיקים, בחיבת ירושלים מאמר רננו צדיקים אות ג’ אוסר גם בקברי צדיקים וכן בספר נוגה בשושנים בשם הגר”מ הלברשטאם עפ”י כת”י מהחיד”א שאין אשה נכנסת למערת רשב”י בימי נידתה, ובספר באר מרדכי בשם ספר אשר לדוד הספרדי דף ל”ה כתב שמותרת להכנס לקברי צדיקים לבקש רחמים, וכן כתב בספר גופי הלכות סו”ס קצ”ה מתיר בזה.
אז איך בנות נכנסות בהמוניהן לקבר רחל ביום פטירתה?
הבאנו בזה שתי דעות, ובכל מקרה אין מקור קדום לכל הענין, ולכן כל אחת תעשה כפי מנהגה והוראות רבותיה.
קבר צדיק חמור יותר מבית כנסת?
הנושא בקבר שונה מבית הכנסת, בבית כנסת זה מצד הקדושה ובקבר זה מצד הרוח רעה שיש בקברים.
השאר תגובה