לתרומות לחץ כאן

צירוף למנין אדם שנמצא בעזרת נשים

שאלה:

שלום

האם מי שמתפלל בעזרת נשים מצטרף למנין בעזרת הגברים.
ומה הדין אם כן מצטרפים,האם כהן שלומד תורה באותו בעזרת נשים בזמן שמתקיים מניין בבית הכנסת צריך לצאת לפני רצה שלא יראה שלא עולה לדוכן?
אשמח למקורות שאוכל לעיין בפנים.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב.

על צירוף למנין באופן שאותו אחד שעומד בחוץ רואה את המתפללים ואף הם רואים אותו נחלקו הדעות. להלכה, באופן כזה הוא יכול להשלים למנין, אלא שלכתחילה ראוי לחשוש לדעת המחמירים ולצרף אדם אחר. אכן, כאשר יש מנין בבית הכנסת אף הוא שמתפלל בחוץ נחשב כאילו מתפלל עמהם ובמנין כהלכה.

הכהן אינו צריך לצאת ברצה, כיון שבלא כוונה להצטרף ודאי אינו מצטרף בחדר אחר.

מקורות:

ראה שו”ע או”ח סי’ נה סעי’ יד, ובמשנה ברורה שם, וכ”כ בשו”ת שלמת חיים סי’ נח שאין להקל ולצרך אדם מבחוץ דרך החלון אלא בשעת הדחק שאין אדם אחר בנמצא. לדעת הערוך השולחן שם סעי’ כ אף השו”ע לא התיר אלא באופן שהוא עומד בחוץ, אבל אם הוא עומד בחדר אחר שיש לו חשיבות בפני עצמו – אינו מצטרף, וכדבריו החמירו בשו”ת קנין תורה ח”א סי’ טז, ושו”ת שבט הלוי ח”ט סי’ כ.

על דעת החולקים על השו”ע בזה ראה שער הציון שם ס”ק נג, וס’ מחזיק ברכה שם ס”ק ח. לדעתם, צירוף זה הוזכר בראשונים רק לענין צירוף לזימון בברכת המזון ולא לענין תפילה.

על כך שהצירוף הוא רק כאשר רואים אלו את אלו, ראה עוד בהרחבה בכף החיים שם ס”ק עו, שהחמיר כאשר מדובר בעזרת נשים שיש לה מחיצה מסורגת והוא רואה את הציבור אך הם אינם רואים אותו, וראה שם על דעת המקילים בזה כאשר הוא נראה אך לא בבירור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל