לתרומות לחץ כאן

יופי האישה – האשה היא חפץ של הבעל?

שאלה:

בס"ד
סליחה על ריבוי השאלות. הנושא מעסיק אותי מאוד.
בטוב ה' עלינו, הוא ברא את העולם שלנו יפה. כדי שנוכל ליהנות מן הטבע. לאכול פרי מתוק, עסיסי, בצבע עשיר. להתענג מצפייה בשקיעה יפה ומיוחדת ומרהיבה. להתפעל מגלי הים. כל אלה מרחיבים את הדעת, נותנים חיות לנפש. ומותר לנו ליהנות מהם, ולהשתמש בהם, והם נבראו בשבילנו ובשביל למלא את צרכינו.
אבל… גם האישה נבראה יפה.
1. לאיזו מטרה התורה מזכירה את יופיין של האימהות? ובכלל, של דמויות יפות בעמ"י?
2. מדוע בטבע (אצל בעלי החיים) הזכר הוא היפה, והמושך? מדוע אצל בני האדם זה להפך?
3. האם ה' התכוון בכך שברא את האישה יפה, שגם היא נועדה לשימוש בעלה (בהיתר) – כמו שאר הבריאה? להרחבת דעתו?
(יש הבדל בין הצורך בהמשכיות, לבין הרחבת דעת. תפוח ממלא את תפקידו כמזין ומלא ויטמינים גם אם המראה שלו לא מעורר חשק. מזון לצורך הישרדות הוא דבר אחד, מזון לצורך תאווה וטעם ערב הוא דבר אחר).
4. קראתי באתר תורני ש: "אישה שנבראה יפה יכולה (וצריכה) להשתמש ביופי שלה בתוך קשר הנישואין".
האם זה נכון? היא חייבת, או שניתנת לה הרשות?
5. אם ה' ברא אותה לשימוש בעלה, ולהרחבת דעתו, מה מעיד על כך שהיא לא "תשמיש קדושה" (חפץ)? אפשר להית נשוי ועדיין לחשוב שזה כך.
6. באישה, בניגוד לשאר הדברים בטבע, יש צלם אנוש. זה בולט מאוד מהדרכת התורה לענייני הצניעות ושמירת העיניים. היא מטילה על הגבר ועל האישה לשמור את המרחב הציבורי כנותן כבוד לאישה.
אבל מה עם תקופת השידוכים? בתקופה זו הבחור בוחר לו איזה "נוף" הוא רוצה לראות בבית. לעיתים גם מדריכים את הבחורות להתקשט לשם כך.
וגם בבית, בתוך נישואים, האישה צריכה להשתדל להיות "נוף יפה", כדי לחזק את הקשר ואת הנישואים.
האם לא ראוי להשקיע את האנרגיות דווקא בקשר הרגשי והנפשי?
7. מדוע דווקא העניין הזה הוא "הדבק"?
מדוע ה' ברא את הגבר שהוא יותר נמשך אחרי מראה עיניים (ויש לו צורך פיזי וטבעי בכך), ופחות אחרי טוהר מידות וקשר רגשי ונפשי?
8. ר' יוחנן הציע את אחותו לריש לקיש, אם יבוא ללמוד תורה. אני מבינה למה ריש לקיש חשק בה, אני לא מבינה למה ר' יוחנן הציע. האם העובדה שריש לקיש יינשא לה, מעידה שזאת לא תאווה? הנישואים מסדירים את השימוש (ביופי)? מה בנישואים מעיד שהאישה לא מנוצלת לתאווה? הרי אם ההצעה היא "פיתיון" לתאווה, איך זה כתובה מחליפה את זה למשהו ערכי?
9. גבר שמצפה/מבקש מאשתו להתקשט, מה זה מעיד עליו? על יחסו הרגשי-נפשי אליה? האם לפי דעת תורה האישה תתבקש להתקשט, או שהוא יתבקש לפתח את הקשר העמוק אליה?

תשובה:

שלום וברכה

קראתי את שאלותיך והן כולן מובילות לאותה נקודה, אנסה להסביר בקצרה, אני חושב שיש באופן הצגת השאלה טעות מסויימת, היופי של האשה אכן מסייע לחיי הנישואין של בני הזוג ומיועד לתוך הבית פנימה, אבל הוא אינו מיועד "לשימוש הגבר" כפי שהצגת… בני הזוג בונים בית יחד! הכל יחד, הקשר הרגשי ביניהם והחיבור, הולדת הילדים גידולם חינוכם והחממה שהם נותנים להם מבחינה רוחנית ורגשית, הכל. וכמובן כל אחד נותן בזה את חלקו לפי אופיו וטבעו, הגבר לפעמים נותן יותר חוזק והאשה יותר רגש וכו', בכל בית הדברים נבנים בצורה שונה לפי אופיו של הבית שבנו בני הזוג ואופיים שלהם. כך שלא מדובר באיזה שהוא "תשמיש קדושה" אלא ביחס הדדי משותף ושווה לגמרי, אלא שהוא נבנה לפי הנתונים, בהתחשב בצרכיו של כל אחד והיכולת הגופנים והנפשית והרגשית והשכלית שלו לתרום.

אינני מבין בתורת הנפש, אבל ברור הדבר שהסיבה לכך שהקשר בין בני זוג נבנה גם תוך הזדקקות גופנית ולא רק יחס חברי, משום שזה עומק נוסף וחיבור רגשי עמוק נוסף.

הנישואין לא מסדירים סתם תאווה, אדם שמתייחס לאשתו כאל אובייקט למימוש תאוותיו אינו אדם נשוי, אלא להיפך ההזדקקות הזו היא שמשרתת את מימסד הנישואין ויוצרת בה מסגרת נוספת ומשלימה של הקשר בין בני הזוג.

האשה היא לא "נוף יפה", זה ביטוי קצת חד צדדי, שהרי כל אחד מבין שכאשר בני הזוג חיים יחד כל אחד מנסה ומבקש לתרום לשני את מה שהוא יכול ואמור לתרום בקשר הזה של מצות עונה, ולא רק האשה מחוייבת בכך כלפי הגבר, וכל אחד תורם ממה שיש בו ומה שבן זוגו נזקק. זה נכון גם במישור הרגשי וגם הגופני.

רק שוטה בוחן בתקופת השידוכים רק את יופיה של הבחורה, ברור שעיקר הדגש הוא על האופי מידותיה הטובות הקשר הרגשי וכו', והמראה החיצוני הוא רק חלק מסויים מאוד במיכלול.

שאלת, מדוע "רק זה הדבק", טעות לחשוב שאכן זה כך! אדרבה, אנשים שבנו חיי נישואין נכונים, הדבר ניכר עליהם היטב בימי הזיקנה כשכבר הדבק הזה לא קיים אבל הם ממוזגים ממש למציאות אחת מבחינה רגשית ועוד.

ברור שהסיפור עם רבי יוחנן וריש לקיש אינו סתם תאוות בשרים, הוא פשוט זיהה בריש לקיש כוחות עצומים שאין כמותם, וידע בו שיהיה מגדולי האמוראים הקדושים כפי שאכן היה!

גבר שמצפה מאשתו שתתקשט זה לא מראה שהוא רואה בה אובייקט [אינני אומר שזה לא קורה, אבל לא אלו חיי הנישואין הרצויים] זה אומר שני דברים: א. בסופו של דבר אכן יש לו הזדקקות. ב. כאשר האשה אינה משקיעה בחיי האישות זה מתפרש מבחינתו כזילזול מסויים בו ובצרכיו, וזו ענין רגשי ולאו דוקא גופני.

יום טוב ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל