גופיית ציצית לחייל קרבי

רבני בית ההוראה
ב' שבט ה'תשע"ט

שאלה:

בקשר לגופיית ציצית. מה יעשה חייל קרבי? האם אפשרי להשתמש בגופיית ציצית? או שיש פתרון אחר? (זאת אומרת אם גופיית ציצית היא ההעדפה האחרונה, מה הבאה לפניה?)

תשובה:

שלום וברכה

אני לא רואה סיבה למה חייל קרבי לא יכול ללכת עם ציצית מהודרת. אם אינו יכול ללכת עם ציצית צמר בגלל שמזיעים המון וקשה הכיבוס שלה, ילך עם טלית קטן של כותנה [עדיף על פוליאסטר] אבל למה צריך ציצית גופיה?

מקורות:

אני מציין שוב את הבעיה בציצית גופיה למען המעיינים:

בכף החיים (סי’ ח סק”ג) הובא שלדעת האריז”ל יש להקפיד מאד שהציצית לא תהיה על הגוף, ובעיקר הדין של “ציצית גופיה” נחלקו הפוסקים אם בגד גופיה חייב בציצית, שדעת הגאון רבי בנימין זילבר (תשובתו בספר יגל יעקב סי’ לט ובשו”ת רבבות אפרים ח”ד סי’ ט”ו אות א) שחייב בציצית, ומדבריו שם משמע שמותר לעשות כן אף לכתחילה, וכן נראה דעת האור לציון (ח”ב פ”ב ציצית אות ד), אולם בספר קדושים תהיו בסופו יש מכתב מהגר”ב זילבר שכותב שאף לדעת האריז”ל יתכן שיש להקל בזה באופן ארעי, וכן דעת הגר”ע יוסף (קדושים תהיו שם) שיש להקל בימים החמים, וכן הובא להקל בשם הגרש”ז אויערבאך בספר הליכות שלמה (תפילה פ”ג סי”א).

אולם דעת שו”ת דבר יהושע (ח”ו סי’ א) שגופיות שעיקר עשייתם לקבל את הזיעה ושלא יטנף הכתונת מחמת הזיעה לא נחשב ל’כסות’ ופטור מציציות ואין לברך על גופיות אלו ע”ש [אולם מדעתו נראה שאם עשוי גם להגן מפני הקור כמו גופיות החורף נחשב לכסות וחייבות בציצית], וכן בשו”ת חמדת צבי (ח”ג סי’ ג) כתב שבגדים תחתונים שלובשים לקבל הזיעה על הגוף ממש כגופיה או במקום שלובשים חלוק על הגוף בלי גופיה שאין להטיל בהם ציצית דלא נקראים כסות ואינם חייבים בציצית.וכן דעת הגרי”י פישר (שו”ת אבן ישראל ח”ט סי’ א) שיש בזה משום ביזוי מצוה לעשות מהציצית בגד שסופג זיעה, וכן כתב הגר”ח קנייבסקי בספרו מסכת ציצית (חלק תכלת וארגמן אות ה’ ד”ה אפיקרסין) שנכון ליזהר שלא ללבוש אפילו את הטלית קטן המצויה סמוך לבשרו ממש כדי שלא יחשב כבגד התחתון שעשוי לזיעה שפטור מציצית ע”ש וכ”כ בשו”ת תשובות והנהגות (ח”א סי’ כה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *