לתרומות לחץ כאן

נישואין אם בת זוג של האב שהיא גם אמו של אחיו מאביו

שאלה:

ב"ה
נתקלנו במקרה של אישה שהיתה בקשר אישות (ללא נישואין) עם גבר ולו בן מנישואים קודמים לאחר תקופה נולד לה מאותו גבר בן. הקשר ביניהם נותק והבן המשותף חי כרגע עם האבא. והשאלה הנשאלת האם יש איסור עריות בין הבן הגדול של האב מנישואיו הקודמים ואם האמא של אחיו החורג הקטן ממנו. חשוב מקורות לעיון. לעניות דעתינו אסרנו משום ראשון ראשון. למרות שלא מצאנו הלכה דומה באבן העזר סימן ט"ו. בברכת חודש טוב

תשובה:

שלום רב,

נראה שהיא מותרת לו. האישה הזו שהיא בהגדרה של אנוסת או מפותת אביו שזה מחלוקת ר' יהודה ורבנן, ואנו פוסקים כרבנן שהיא מותרת לו. אמנם בהלכות גדולות [הוצאת מכון ירושלים עמוד תשנב] כתב שאנוסת אביו ומפותת אביו מותרת רק לאחר מות אביו. וכן אנוסת ומפותת בנו מותרת רק לאחר מות בנו. אולם כל הפוסקים לא הביאו את דבריו. כלומר להלכה אין הבדל בין אם בנו חי או לא. וראה במשנה למלך פ"ב מאיסורי ביאה הלכה יא.

גם העובדה שהאישה הזו ילדה בן אינה אוסרת אותה לאחיו של אותו בן. נדמה לי שיש ראיה לכך מהמשנה בכריתות יד,ב: וכן הבא על בת אשתו שיש מצב שהוא יתחייב ו' חטאות. והאופציה לכאו' היא רק ע"י שאותה בת תהיה גם אחותו, וכיצד היא תהיה אחותו אם אינה בתו? – כלומר, מדובר באדם שנשא את מפותת אביו שהולידה גם בת לאביו ולכן היא גם אחותו וגם בת אשתו. ואילו האמא היתה אסורה לו, לא יתכן שהיא תהיה אשתו, שהרי עריות לא תופסים קידושין.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל