לתרומות לחץ כאן

כתובה של גר שאביו יהודי

שאלה:

כשאבא יהודי והאמא גויה והבן עבר גיור כהלכה
שמו חיים בן גנס
האם בכתובה שלו לכתוב בן אברהם או את שם אביו היהודי

תשובה:

שלום רב,

בעקרון מאחר שהוא גר צריכים לכתוב בן אברהם אבינו. אולם אם הוא מעדיף שלא יוזכר בן אברהם, אין צורך להכריז בהקראת הכתובה בן אברהם. להיפך אנו מחוייבים מאד לכבדו ולא לפגוע בו. התורה החמירה מאד באהבת הגר. כלומר, מאחר שהכתובה עצמה נכתבה כדת וכדין, והעדים יודעים בדיוק על מה הם חותמים. אין חשיבות במה שיקראו בקול לפני כולם. ראה שו"ת מנחת יצחק (ח"ה סי' מד) על כתובה של שתוקי שלא רצו לביישו שהציע כך: "אפשר לכתוב, יוסף דמתקרי יוסף בן שמעון, או אם שמה רחל ושם המגדלה יעקב, אפשר לכתוב, רחל דמתקריא רחל בת יעקב, ואף דגם בכה"ג, יש היכר להשומעים ע"י השינוי בסדר כתיבת השם, מהנהוג מבשאר כתובות, מ"מ בזה יש עצה, לאמר בחפזון, כמבואר כה"ג בדה"ח וש"א, בקריאת בן מומר, דאף אם קוראין אותו לס"ת בשם אביו, מ"מ לא יאמר תוארים על אביו, כמו חבר או מורינו, רק יאמר בחפזון, לבלי ירגישו העם, והובא במשנה ברורה שם (סי' קל"ט ס"ק ט'), או אפילו להדליג בשעת קריאת הכתובה, את התיבות יוסף דמתקרי, ולהתחיל, יוסף בן שמעון, כיון דבכתובה נכתב כהלכתו, אין לחוש למכשול".

אולם יש לדעת שגם אם כתבו בכתובה את שם אביו היהודי שאינו מתייחס אחריו שהרי נולד שלא בקדושה. בדיעבד הכתובה אינה פסולה. מאחר שכולם מכירים אותו בשם זה, ואין זה שקר, כי גם אם הוא אינו מיוחס אחריו, מ"מ הוא אביו שילדו וגידלו. ראה בשו"ת ישכיל עבדי (ח"ו סי' צ') ושו"ת ציץ אליעזר (חי"ט סי' מה). אולם לכתחילה ודאי שלא נראה לעשות כן. ראה בספר יפה ללב (ח"ד סי' קכט אות כד) שהביא בשם ספר בארות המים שהסתפק באדם שהתגייר עם אביו, אם יש לכתוב בגט בן אברהם אבינו או בן ישראל שהוא שם אביו. וכתב שיש לכתוב בן אברהם אבינו (הוא כמובן מדבר לכתחילה).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל