נפש שכלית / חלוקת הנרנח”י

רבני בית ההוראה
כ"ט טבת ה'תשע"ט

שאלה:

בשערי קדושה של רבי חיים ויטאל, למה הוא מתכוון שאומר ״נפש שכלית״ ״נפש יסודית״ ״רוח שכלית״ ״נשמה שכלית״?

תשובה:

קטונתי מלהבין בענינים אלו, אני רק יכול לומר באופן כללי שני ענינים: א. ההבדל בין שכלי ליסודי הוא כעין ההבדל בין נפש אלוקית לנפש בהמית. כלומר יש את עצם חיותו של האדם ויש את החלק הרוחני שבנפשו ששורשו בגבהי מרומים. ב. לגבי ההבדל בין חלקי הנשמה נפש רוח נשמה חיה יחידה, זה ענין ידוע בקבלה שהנשמה של האדם כמו עוד הרבה בחינות עליונות, יש בה דירוג במעלתה, והיא מורכבת מחמש בחינות אלו, כאשר הנפש רוח נשמה הם בחינות פנימיות והחיה יחידה הם בחינות סובבות. כלומר יתכן למצוא ששלושת הבחינות הראשונות הם במוח לב כבד שהם בתוך גופו של אדם והשתים האחרות סובבות אותו [אף שיש גם בחינה שאומרת שהנשמה מתפשטת בעור בשר גידים עצמות והמח שבעצמות, כלומר שגם לשתי הבחינות הסובבות יש אחיזה בפנימיות הגוף עצמו].

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *