לתרומות לחץ כאן

צירוף למנין כשאינם מתחילים שמונה עשרה יחד

שאלה:

מה שיעור הזמן שיכול העשירי להתחיל שמונה עשרה אחר שאר המתפללים כדי שיחשב תפילה בציבור וכן כשיש ציבור חוץ ממנו מה שיעור הזמן שיכול להתחיל אפילו שיאריך בתפילתו ויפסיד קדושה.בתודה.

תשובה:

שלום רב

באופן עקרוני כיון שיש שיטות וכך העיקר להלכה שצריך דוקא עשרה מתפללים שמתפללים יחד, יש להמתין שיתחילו כולם יחד. מסתבר שאם כולם בברכה הראשונה זה עדיין נחשב יחד.

כשיש שישה אנשים שמתפללים עתה ורוצים לצרף אליהם ארבעה, נחלקו הדעות אם זה נחשב תפילה בציבור, אבל בכל מקרה הם יכולים לומר קדיש וברכו. ויש שחילקו לענין זה בין קדיש לחזרת הש”ץ ראה כאן. כאשר יש רק ארבעה או חמישה שלא התפללו, לכל הדעות הם לא נחשבים כתפלה בציבור. ומכל מקום גם הם יכולים לצרף עמהם עוד שישה לברכו וקדיש ראה משנה ברורה בסי’ סט.

מקורות:

פשטות דברי המשנה ברורה סי’ צ’ ס”ק כ”ח היא שצריך שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת השמונה עשרה ואז נחשב לתפילה בציבור, אמנם בסי’ ס”ט סק”ח כתב שרוב מנין הם כמו ציבור גמור וכן כתב בשו”ע הרב סי’ ס”ט סק”ה, ונחלקו האחרונים להלכה אם אכן צריך להקפיד שיתחילו עשרה יחד שמונה עשרה בלחש, ובשו”ת מחזה אברהם ח”ב סי’ ט’ כתב על פי החתם סופר או”ח סי’ ק”מ שאין צריך עשרה ומספיק שיש ששה ובפסקי תשובות סימן צ’ הערה 159 הביא מקורות רבים כשיטה זו, אמנם עי’ בשו”ת יד אליהו סי’ ז’ ובתשובות והנהגות ח”א סי’ ק”ד בשם הגרי”ז מבריסק, ארחות רבינו חלק א’ סי’ ק”ס ואגרות משה או”ח חלק א’ סי’ כח – ל שלענין תפילה בציבור לא מועיל רוב. ולכן לכתחילה יש להחמיר שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת התפילה, וכשהמנין מצומצם ניתן להסתפק בששה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. במשנ"ב גבי אמן על ברכת גאל ישראל כתב שלא יחכה בשירה חדשה לענות אמן על ברכת גאל ישראל של החזן כיוון שעי"ז לא יתחיל יחד עם הציבור . וכן כתב אח"כ דיכול להתחיעל ד' שפתי תפתח לפני שהחזן סיים גאל ישראל(וכך לא יצטרך לענות אמן על ברכת הש"ץ) וכ' דלא חשיב שאינו מתחיל עם הציבור דבהאי פורתא לא מינכר ומשמע דביותר מכך חשיב אינו מתחיל עם הציבור .
    נא להאירני בהבנת דבריחם אלו . בתודה.

  2. הדברים ברורים ואינם עומדים בסתירה לדברינו… ודאי לא מדובר שמישהו אמור לעמוד עם דגל ולצעוק היכון הכן צא… כשאחד מתחיל ה' שפתי תפתח שניות בודדות קודם זה ודאי בסדר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל