לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

נזק הנגרם לדירה משכן

 

לאחר שקיבלו הצדדים את סמכות הח"מ בקנין וחתמו על שטר בוררות כדין, ולאחר שמיעת טענות הצדדים, הוחלט כדלהלן:

  • הנתבע פטור מלשלם על הנזקים שנגרמו לדירת התובע מאחר ונזק מתמשך זה נעשה ככל הנראה במשך שנים ולא ברור כי משפחת הנתבע הם הגורמים היחידים והישירים לנזק. כמו כן, הנזק נעשה שלא בידיעתם וללא התראה מהתובע [שאפשר שגם הוא לא ידע מכך]. וברגע שנודע להם הפסיקו משפחת הנתבע להשתמש במים לשטיפת הדירה עד לתיקון הנזק.
  • בנוסף, א"א לחייב את הנתבע מכח המנהג הנהוג שכל דייר אחראי לתקן את המפגע שמגיע מרשותו, שכן בתקנון הבית המשותף המצוי כתוב סעיף 3ב', 'בעל דירה זכאי לדרוש מבעל דירה אחרת שיבצע תיקון בדירה האחרת, שאי-ביצועו עלול לפגוע בדירתו של דורש התיקון'. הרי שלא נאמר דבר על תיקון נזקים שקרו בעבר, אלא לתקן את המצב כיום שלא ייגרם נזק בעתיד. לגבי נזקים שקרו כבר בזה המקובל הוא כי אין מחייבים את הדייר שממנו בא הנזק בהוצאות הנזק אא"כ ידע על קיומו לא טיפל בו, כמו שהוזכר בפסיקת ביה"מ
  • עם זאת, על הנתבע להשתתף בהוצאות התובע בחיזוק התקרה/ריצפה שביניהם שכן דבר זה נעשה לצורך שניהם והם שותפים בו. מאחר ונודע לנתבע מהנזק שנגרם וכי התובע הולך לתקנו, ואף רצה להראות לנתבע, והנתבע בחר שלא לראות מאחר וחשב שאולי לא ייתבע להשתתף, אשר על כן, עשה התובע לטובת השותפות כפי הבנתו ולקח קבלן אחראי לטעמו. לכן על הנתבע לשלם מחצית מהעלות שעלה לתובע לתקן את המפגע ודינו אינו כיורד לשדה חבירו שלא ברשות, אלא כשותף המוציא הוצאות לשותפות שהוי כיורד ברשות ומקבל כפי שהוציא.
  • בענין גובה התשלום – התובע הביא מסמך מהקבלן בו נאמר כי מחיר העבודה של חלק זה הינו 12,200 ₪ פלוס מע"מ. אולם סך זה כלל גם עבודות פינוי פסולת שלא ברור שהיא קשורה לנתבע. ביה"ד ביקש לבדוק את עלות העבודה וביקש לשם כך את תכנית המהנדס, אולם לא קיבל זאת עד היום מהתובע, לכן ביה"ד ערך ברור מטעמו על עלות רלסים סטנדרטים והתקנתם לכן לע"ע על הנתבע לשלם סך של 4300 ₪ (כולל מע"מ) ועוד 100 ₪ עבור הוצאות המהנדס על חלקו בתיקון. במידה וביה"ד יקבל את התוכניות תוך 14 יום, ייבדק שוב את עלות העבודה.
  • התובע טען בביה"ד כי ההקדש אינו מתקן תיקונים לדברים שבתוך הדירות, אולם מאחר והנתבע טוען כי ההקדש היה אמור לתקן את המפגע, ניתן לו שבוע ימים לנסות לסדר את הענין מול ההקדש ולהודיע על כך בכתב לביה"ד. במידה ולא הצליח לקבל את התשלום מההקדש, עליו לשלם סך של 4100 ₪ לתובע תוך 14 יום.

 

_______________

אברהם בוטרמן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל