לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

העדפה בין משאבת חלב ידנית לחשמלית בשבת במקרה של פיקוח נפש

שאלה:

בס"ד

שלום רב,
תינוק שאינו יכול לינוק מאמו בשבת והוא בן חודשיים או שלושה ולא רגיל בכלל בתחליפי חלב וכד', ידוע שמותר לשאוב עבורו חלב מהאם, אך השאלה היא שכיוון שידוע לנו שגם במקרה שנידון כפיקוח נפש שמו מחללים את השבת, יש למעט ככל הניתן במלאכות.
בספר שמירת שבת כהלכתה הוא סובר שעדיף להשתמש במשאבה חשמלית מאשר להשתמש במשאבה ידנית, כי במשאבה
ידנית כל לחיצה היא מלאכה בפני עצמה, מה
שאין כן במשאבה חשמלית.
מאידך הספר אורחות שבת כתב
שעדיף להשתמש במשאבה הידנית כדי למעט
במלאכות, וזה לא כמו שכתב בספר שמירת
כהלכתה המובא לעיל.
מצד שלישי החזון איש כותב שמי שחורש את האדמה במכונה שנעה על ידי כוח הקיטור או על ידי חשמל, והאדם מכוון
את המכונה לפי תלמי השדה, חייב האדם משום
חורש.(חזו"א חושן משפט ליקוטים סוף סימן כ"ג),
השאלה בהנחה שאין שעון שבת, האם לאור דברי החזו"א, למעשה אישה שתצמיד משאבה חשמלית לגופה כל זמן שמחזיקה בה עוברת בכל רגע ורגע על מפרק תולדה דדש ויוצא שאין העדפה אם כן בין משאבה ידנית לחשמלית?

תשובה:

שלום וברכה

לדעתי יש לך טעות, אין ויכוח בין השמירת שבת כהלכתה לארחות שבת, פשוט בארחות שבת לא מדובר על שימוש בשעון שבת, ולהפעיל מכונה חשמלית חמור יותר. לכן אם יודעים שיזדקקו לכך יש לשים משאבה חשמלית לזמנים קצובים וכך ממעטים באיסור. גם החזון איש שציינת אינו בא בסתירה להנ"ל, שכן ודאי שיש איסור לשאוב במכונה חשמלית כשאין איסור של פיקוח נפש, אבל זה קל יותר ממשאבה ידנית כיון שעושים רק פעולה אחת בשעת ההצמדה הראשונה.

לעצם הענין ברור שהכל מדובר באופן שיש חשש פיקוח נפש, אבל כדי להמנע מהדבר יש לבדוק אם ניתן לתת לילד מתחליפי חלב, לראות אפילו מעט בימי חול איך הוא מגיב, וכך לא יצטרכו לחלל שבת. אין הגיון שלא לנסות וסתם לחלל את השבת בכל שבוע…

יום נעים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לפי דעת החזו"א האם אכן אשה שתשתמש במשאבה חשמלית (נניח באופן חד פעמי וכן במצב שממש התינוק בן יומו ולא יכול לינוק בכלל שעות ארוכות מאוד ולא יונק כלל תחליפים) ומצמידה את המשאבה כשהיא כבר פועלת, האם כל רגע שבו מחזיקה את המשאבה בצמוד לגופה נעשית מלאכה (בדומה לאוחז מחרשה שהזכיר החזו"א)?

  2. אכן, בארחות שבת לא מדובר על משאבה שעובדת על שעון שבת, אבל עדיין אם במכונה ידנית כל לחיצה היא מלאכה בפני עצמה, ובמשאבה חשמלית יש מלאכה רק בפעם הראשונה כאשר היא מביאה את המכונה אל גופה, אם כן עדיין יהיה עדיף להשתמש במכונה החשמלית (במקום ספק פיקו"נ) מאחר ובמכונה החשמלית יש רק 2 מלאכות (עצם ההפעלה [בונה, לפי החזו"א] והשאיבה הראשונה – מפרק) ואילו במכונה ידנית כל לחיצה היא מלאכה בפני עצמה ונמצא עוברת על עשרות מלאכות, ואם הארחות שבת כתב שעדיף ידנית על כורחך שהוא חולק על השמירת שבת? לא כך?

    דברי החזו"א על החרישה, לכאורה כוונתו שכל חרישה וחרישה מתייחסת לנוהג בטרקטור, ולא רק החרישה הראשונית, ואם כן יש לומר שהוא הדין במשאבה חשמלית (בהנחה שהיא ממשיכה לאחוז במכונה כל משך השאיבה)

  3. הסברתי שעדיין זה יותר קל ממשאבה ידנית, כיון שרק פעולת ההצמדה היא פעולת ה"חרישה", בשונה ממשאבה ידנית שכל הזמן עושים עוד ועוד פעולות. גם פעולה אחת זה איסור חמור, אבל במקרה של פיקוח נפש זה עדיף. אלא שכאמור כאשר המשאבה לא פועלת מערב שבת, עדיף ידנית.

  4. נראה שהחילוק הוא משום שהפעלת המכונה היא פעולה מקדימה שאינה מעיקר צרכי התינוק, בשונה מפעולת השאיבה עצמה. צ"ע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל