לתרומות לחץ כאן

שני שעשו בשבת

שאלה:

שלום. יש לי שתי שאלות:
1. כתוב באגרת הרמבן "… דבריך יהיו בנחת, וראשך כפוף, ועיניך יביטו למטה לארץ וליבך למעלה, ואל תביט בפני אדם בדברך עימו". תמיד אומרים להסתכל לאדם בעיניים כשמדברים איתו, זה לא סותר?
2. ישנה הלכה בהלכות שבת שאומרת שפעולה שאדם יכול לעשות לבד, ועשה אותה עם חברו (בשעת הצורך, אם אני לא טועה)- פטור. והבנתי שפטור פירושו פטור מעונש אך אין זה מותר. אז ההלכה לא נחשבת כלל ואסור לעשות זאת? (היה לנו מקרה בשבת שעשינו כל החברות ארוחה משותפת ולפלטה לא היה שעון שבת אז היא דלקה כל השבת, ובערב שמנו לב שהחדר של הפלטות ממש לוהט, ויש חשש לשריפה. תהינו אם מותר לנו לנתק את השקעים של הפלטות יחד).
תודה רבה:)

תשובה:

שלום וברכה

  1. יש להבדיל בין פעולה של מבוכה או חוסר כנות, לבין הנהגה של ענווה, מביטים בו מידי פעם במבט ישר וכנה, ובהמשך משפילים מעט את המבט, אבל כל זה הנהגות שלא בטוח שמתאימות לך כרגע, תתייעץ עם רבותיך.
  2. אמת, כל מקום שכתוב פטור הפירוש הוא שאין עונש אבל זה אסור, בדרך כלל מדרבנן. במקרה של סכנה שמותר לחלל שבת, אכן יש להעדיף לעשות באופן פחות חמור, כמו שנים יחד מאשר אחד לבד, אינני יודע אם המקרה שלכם אכן היה כרוך בסכנה, אבל בהנחה שאכן היתה סכנה שמותר לחלל מחמתה שבת, יש להעדיף לעשות באופן של שינוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל