לתרומות לחץ כאן

פאה וזקן ע"פ השקפה מה גודל הראוי?

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: לגבי מצות פאה, יש שיעור מינימלי של 0.5 מילימטר, והנשאל כאן הוא מה הנכון לגבי מצוה זו, דהיינו עד איזה גודל הכי טוב להישאר? למי שליטאי שהולך לפי הפוסקים כעקר, ולא במדרגה של איש צדיק גדול מאוד בתורה ומקובל להחזיק בכל דיקדוקי שיטו הקבלה וכו', מה הראוי?

יש גדולים וראשי ישיבות שאין מקפידים להישאר פאה כמו חסידים משאירים, אלא קצת יותר מן גודל היוצא ידיד חובה ולא ראינו שום חיסרון בחוכמה או יראת שמים מפני זה אדרבה אנשי אמת וטובים שבישראל.

מ"מ צדדי הספק כאשר אדם דואג בינו לבין המקום מה הכי מוצא חן בעיני הבורא בעשית מצוה זו, אף שודאי ככול המצות חשוב מאוד כוונת האדם העושה אותה ליחס לכבוד שמים וירא בעשיתו למצוה ויכול להיות שאף שיש רק גודל שיוצא מידי חובה עם חביב לו ויש לו כל כוונה טוב שבה לב עדיף ממי שפאת ראשו מגיע לצוארו ושונא אותה ורק עושה מפני שמנהג משפחתו כך.

מ"מ יש מקום להסתפק בזה שהרי אדם יכול לעשות בית הכנסת כאשר אין באיזורו קטנה או שטיבלער ולצאת ידיד חובתו ולעשות טובה להסביבים לו, אולם אם הוא עשיר מאוד ויש לו ארמון כביתו ורק מכסף קטן בקושי עשה אף שיצא ידי חובה ועשה טובה גדולה קצת בושה לו לעשות בית לה' קטנה ולפזר הכסף בכמות גדולה בדברים אינם מצוה, ואין ספק ששפיר מי שעשיר ובונה בית הכנסת מפואר מלאה ספרים שגם בית מדרש ושם ת"ח נהנים ולומדים ומחזק לב הסובבים שלא רק מקום להתפלל אלא מקום של אסיפת ת"ח.

ואדם כזה עיניו בראשו שהרי אם ישים בליבו רוב זמן האדם שהוא זכר, הוא בבית הכנסת ובית מדרש כיון שמוצי שם בבוקר ללמוד קודם תפילה, תפילה, ויש שבית כנסת שלהם הוא בית המדרש שלהם ולא זזים משם עש 6 בצהריים, ושוב חוזרים לסדר לילה ללמוד שעות להתפלל מעריב ואז חוזרים בבית, סוף הכל כמעט שיום כולה שם ואף בעלי בתים שהרי באים ללמוד להפלל ג' פעמים וחלק גדול שלם יומם גם כן שם כאשר אינם במשרד שלהם.

וא"כ ראוי שמקום שאדם נמצא שם רוב יומו וחביב לו וגם הוא בית לה' שיהיה הכי נעים לו כשם שאדם דואג שביתו יהיה מקום טוב לו ולמשפחתו.

האם אומר אותו דבר על מצוה זו? כלומר אפשר לצאת ידיד חובה בשיעור 0.5 כמו מי שבנה בית כנסת כלשהו קטנה, אולם משובח מי שיעשה בה"כ מפואר מלאה ספרים ממי שלא, האם ה"ה למצוה פאה שעדיף שיהיה גדולה כחסידים?

וגם כבר שפתחנו לענין שער, גבי זקן אותו דבר מה הראוי? ומה יעשה אדם שאשתו לא כ"כ חפצה בזקן גדולה ובנונית מסודרת בסדר (במקרה אם יש יותר חשביות להיות גדולה)?

אלו דברים ששואלים מידי פעם לפעם ואף לי לא מאה אחוז ברור מה הנקרא ראוי.

אשמח לקבל חוות דעת, ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית להדגיש: 0.5 ס"מ! לא 0.5 מ"מ!!! 5 מילימטר!!!

לעצם הענין כל אחד יעשה בזה כמנהג אנשי מקומו, אין בזה הלכה והלואי ונקיים את ההלכות כראוי.

לגבי זקן יש קצת ענין יותר משתי סיבות, ראשית הגילוח יש בו בעיות הלכתיות, מכונה זה תמיד שאלה ולרוב יש בהן בעיות כשרות ממש! שנית מבחינת קבלה הזקן הוא י"ג מכילין דרחמי וכדאי לגדל. גם זו צורה חשובה של יהודי ואין לוותר. פיאות כל אחד לפי אנשי מקומו, העיקר לא לחרוג מבני הקהילה, חסיד שגוזר פיאותיו זה מכניס אותו מבחינה נפשית לתחושה שהוא כבר עבר את הגדר והוא "מיקל".. זה יוביל אותו גם לשאר הקלות, ליטאי אין לו ענין לגדל ארוך כל כך. חסיד גם לא יקצר את הזקן כלל, ליטאי, יתייעץ עם אשתו…

שבת שלום.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל