לתרומות לחץ כאן

דחיית ברית מילה כדי למנוע חילול שבת

שאלה:

שלום רב
איש מחלל שבת שנולד לו בן שחייבים למולו בשבת (ביזמנה) ויודע שכל המישפחה יבואו במכוניות ומצלמים בשבת, האם דוחים המילה ליום ראשון?
נא לתת המקורות.
תודה. מימון.

תשובה:

שלום רב,

ראשית צריכים לדעת שיש לעשות מאמץ עילאי שלא יגרם חילול שבת ע”י הברית, ולערוך סעודה במוצאי שבת או ביום ראשון. אבל בהחלט את הברית צריכים לערוך ביום השמיני – בשבת. אולם כאשר יודעים בודאות שיגרם חילול שבת ע”י עריכת הברית בשבת יש פוסקים שצידדו לדחות את הברית. ראה בשו”ת שבט הלוי חלק ט’ סימן רי:
“אשיב בקיצור פשוט מאד שראשית דבר על המוהל לחקור אם עריכת הברית יביא לידי חילול שבת בלי ספק, וגם אחרי דרישה וחקירה זאת עליו להציע ולבקש במפגיע ולהסביר לו שע”פ הלכה כדי לקיים מצוה בזמנה עליו לותר על אורחים מבחוץ שבודאי יחללו שבת, וגם עליו לסדר מקום הברית והסעודה באופן כזה שלא תגרום המצוה לו חילול שבת שלא הותרה ע”פ התורה ושו”ע, ורק אחרי שיתברר שזה נמנע באמת וברור שיבא לידי חילול שבת שייך מה שכתבתי בתשובה שם, ולשוא תולים עצמם בדברינו לנוחיות שלהם, והדברים פשוטים כ”כ עד שאריכות בזה בזבוז הזמן”. וכך נראה שנטה לפסוק גם בשו”ת יביע אומר ח”י סי’ לב.

אולם יש גם חולקים שצידדו שבכל מקרה עושים את הברית בשבת. ראה שו”ת אגרות משה יו”ד סי’ קנו, עי’ שו”ת מנחת יצחק (ח”ג סי’ לה) ושו”ת ציץ אליעזר (ח”ו סי’ ג).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל