לתרומות לחץ כאן

מראית העין בתחליפי בשר וחלב – בתערובת כלים

שאלה:

שלום כבוד הרב,
בבית ספרנו אנו עושים עבודה תורנית-מדעית.
אנו בחרנו לעסוק בנושא חלב ובשר-
החלטנו להתמקד על השאלה האם מותר לאכול אוכל חלבי עם תחליף בשר ולהפך, על שאלה זו עניתם כבר באתר.
אך מעניין אותנו לדעת האם מותר לחמם במיקרוגל כשר -בשרי , פופקורן חמאה פרווה יריח טעם צבע של חמאה במיקרוגל שבו מחממים אוכל בשרי לחלוטין?
והאם הכלים שבהם אנחנו אוכלים צריכים להמשיך למשל: חתכתי גבינה טבעונית עם סכין לאחותי חתכה עם אותה הסכין שניצל. האם מותר?
אותו דבר הכיור כלים שאכלו בהם תחליפי בשר מותר לשים בכיור חלבי?
מקוות שתוכל להתפנות לשאלתנו,
תודה רבה
אילה ויעל מאולפנית צביה חיפה

תשובה:

שלום וברכה

אנחנו שמחים "להתפנות לשאלתכן", בעצם בשביל זה אנחנו כאן…

ראשית בנוגע לכיור והסכין ודאי אין חשש, כיון שמדובר למשל בגבינה קרה שאינה מבליעה טעם, וממילא גם אם זה היה בשר ממש הוא היה מותר באכילה, לכן הגם שאנחנו לא עושים זאת לכתחילה בבשר בחלב כדי שלא לבוא לידי מכשול, אבל כאשר הנושא הוא מראית העין בדבר שהוא בעצם פרווה אין חשש, ובודאי כך בכיור שגם אם אדם רחץ שם במי ברז קרים בשר וחלב ממש לא קרה כלום. השאלה היא רק לגבי המיקרוגל כאשר הוא אינו נקי, בנוגע לזה, אם מדובר במיקרוגל שהליכלוך בו הוא עוף ולא בשר בהמה, אזי שוב יש להקל בבית משתי סיבות, ראשית בדרבנן כמו עוף רבים הקלו בבית שאין בעיה של מראית העין באיסור דרבנן כיון שהכל יודעים שזה לא בשר, ראו רמ"א סי' פז סעי' ב ביורה דעה ובפתחי תשובה שם. ושנית וזה העיקר, כיון שלא בהכרח ניכר לרואה שהמיקרוגל מלוכלך ושהוא בשרי, אזי שוב מצד עצם המעשה לא בהכרח שנעשה איסור, ובאופן זה שגם כאשר אדם רואה מה עשיתי הוא לא בהכרח רואה איסור, לא מצינו שגזרו משום מראית העין, ואין לנו להוסיף על גזירת חכמים מדעתנו [ואף שאמרו חכמים לכל הפחות לגבי מראית העין של איסור דאורייתא, שכל מה שאסור בפרהסיה גם בחדרי חדרים אסור, היינו באופן שאם היו נכנסים אלינו לחדרי החדרים היו רואים מעשה שאכן מעורר חשד, אבל כאן כדי לעורר חשד צריך הרואה לדעת מתי בישלו לאחרונה בשר במיקרוגל וכו', על זה לא נאמר כלל זה, כיון שכאשר הוא רואה את עצם המעשה הוא לא בהכרח רואה איסור].

אני כמובן מדגיש, אין בדעתי בדברים אלו להקל ראש חלילה בעשיית התערובת הזו בבשר וחלב ממש, אני רק מדגיש שהרבה הרחקות בכלים שאנחנו עושים הם רק חיוב לכתחילה ולא בהכרח אוסרות את התבשיל, ולכן לגבי איסור מראית העין, שיש כאן צירוף נוסף שלא ניכר על הכלי שהוא בשרי, מותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל