לתרומות לחץ כאן

מצוות שיש לכוין את טעמם / ציצית בחולצה מכופתרת

שאלה:

שלום לרבנים!
אם מצוה צריכה כוונה ודי בזה שאני מכוון לעשות מצווה פלונית מה שונה תפילין וציצית שמרן מפרט לנו יותר מזה בכוונה?
2.למה אם רב גויים לא מצילים הרי שמא ישראל מתחת למפולת וספק נפשות להקל?
3.למה חולצה מכופתרת לא צריכה ציצית הרי יש לה 4 כנפות עם הצווארון?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ענין זה מפורט היטב במשנה ברורה בסי' כה ס"ק טו וגם במצות סוכה, שיש סוברים שכאשר התורה כותבת את טעם המצוה בפירוש, כמו בתפילין "למען תהיה תורת ה' בפיך", בסוכה "למען ידעו דורותיכם", יש חיוב לא רק לכוין לשם מצוה אלא גם לזכור בשעת מעשה את טעם המצוה, ויש סוברים שכוונה זו אף מעכבת בקיום המצוה! אמנם להלכה צידד המשנה ברורה שם שזה אינו מעכב אבל ודאי יש להקפיד על כך.

באופן כזה הרוב מכריע שאין שם יהודי, זה לא כמו ספק רגיל שיודעים שיש אדם תחת הגל ולא יודעים אם ניתן להצילו.

ראה דרכי משה סי' י ס"ק ו, שבגד שכל קרנותיו לפניו ולא שתים לאחריו שתים לפניו, פטור מציצית. טעם נוסף התבאר במהרי"ק שורש קמח, מהר"ם מינץ סי' קי ועוד על פי הספרי, שבגד שאינו ראוי לעיטוף כלל, כיון שהוא תפור ממש לפי מידת האדם, ולא ניתן לכסות בו את הראש, פטור מציצית, ההגדרה בזה אינה ברורה בפוסקים די הצורך, שכן טלית קטן לכל הדעות נחשבת ראיה לעיטוף אף שזה לא דרך לבישתה. יש שנתנו טעם נוסף בחולצות שלנו, בגלל הצווארון מקופל ושוכב על החולצה, ע"ע דרכי משה להלן שם ס"ק ח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אדם שיש לו ספק אם הוא צריך לברך על הטלית והוא לא רוצה לקיים את המצווה בלי ברכה אז הוא מתעטף בטלית בכוונה שלא לקיים מצווה כי הוא גם לא מעוניין להתפלל בלי טלית האם הוא עובר איסור בזה ? (הלכה למעשה)

  2. ידוע חידושו המופלג של המשנה ברורה בסי' ס', שכיון שמצוות צריכות הכוונה [ובכוונה הופכית בודאי] הוא נחשב כלובש ד' כנפות בלא יצית ועובר בביטול עשה גמור!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל