לתרומות לחץ כאן

חישוב מעשרות כספים לעוסק עצמאי

שאלה:

שלום רב..
בענייני מעשר כספים
אני שילמתי מעל 20,000 שח ביטוח לאומי השנה על הכנסותיי כשכיר
אפשר לקזז את זה מההכנסה שלי , ולתת מעשרות על השאר ?
יש כאלה שאומרים שבגלל שזה חוזר אלינו בגי מבוגר יותר, אז זה לטובתנו ואי אפשר להחשיב את זה כהוצאה. ויש כאלה שכן מקזזים מכיוון שזה כרגע נתרם לעניים , לטובת הציבור, ועוד טענות דומות.

עוד שאלה :
אני גם שכיר וגם עצמאי
אם הפסדתי 25 אלף שקל השנה בעסק 0העסק בהפסד, לא ברווח)
והרווחתי כשכיר 25 אלף

אני מקזז את זה מול זה ואז חייב 0 שקל במעשרות?
ראיתי שאם לאדם שני עסקים אז לא מקזזים זה מול זה.. ואם מוכר כמה דברים, אז כן..
איך נחשב סטטוס שני עסקים?
לציין רק ששני העסקים הם באותו תחום, פשוט לפעמים אני מתנהל מול לקוח בתור שכיר בחברה שלי (יש לי חברה בעמ) , ולפעמים מתנהל מולו בתור עצמאי (יש לי גם עוסק מורשה) ומוציא לא חשבונית.

שאלה שניה:
אם מס הכנסה מכיר ברבע מהשכר דירה שלי כהוצאה לעסק (אני עצמאי), האם אפשר גם מבחינת מעשרות להחשיב את זה כהוצאה?

שאלה שלישית
הרואה חשבון שלי מכניס להוצאות העסק תספרות שאני עושה פעם בחודש , ומדרסים אורטופדיים שאני עושה לפעמים..
סוג הוצאות אלה יכלו להיות לי גם אם לא הייתי עצמאי אלא שכיר, או לא עובד בכלל.ץ אך הרואה חשבון שלי אומר שאשפר להכניס את זה כי מס הכנסה " זורם" עם זה.
האם אפשר לקזז הוצאות אלה גם מההכנסות שלי בשביל חישוב מעשרות? מה הכלל אצבע?
כי יש מלא הוצאות שמס הכנסה יכול להחשיב ואני לא בטוח אם בשביל מעשרות זה גם תקף. אם מה שמס הכנסה מקבל, אז גם אנחנו יכולים להחשיב לחישוב מעשרות (לקזז מההכנסות הכוונה) או שלא ?
הנושא לא ממש מורחב באינטרנט לכן אודה לשתובתכם.. מפורטת ככה האפשר..

ממש תודה!

תשובה:

שלום וברכה

ננסה לענות על כל שאלותיך:

  1. לגבי תשלומי ביטוח לאומי: כיון שאדם שאינו עובד משלם תשלום מינימום של 172 ש"ח לחודש, והוא מקבל את אותו שירות בגיל מבוגר וכו', כל מה שמעבר לסך זה הוא בעצם מס בעלמא וניתן לחשב אותו כהוצאה על העסק מבחינת מעשרות.
  2. כאשר יש לאדם עסקים שונים, חלקם הרוויחו וחלקם הפסידו, האם חישוב המעשר נעשה באופן פרטני לכל עסק לפי ענינו, או לכלל העסקים יחד, ובענין זה מצינו כמה דעות בפוסקים. בשו”ת שבות יעקב ח”ב סי’ פו נקט שכל עסק נמדד בפני עצמו ולא כולם יחד, וממילא יש להפריש מאחד על חברו. וראה שם ראייתו מדיני הפרשת תרומות ומעשרות בפירות וירקות. בשו”ת נודע ביהודה יו”ד תנינא סי’ קצח נקט שכל העסקים נמדדים יחד, אבל רק של אותה שנה. כלומר, אם בשנה זו בה אתה מוכר את הנכס הפסדת כספים בעסקים אחרים, ההפסד הזה יקוזז, אבל לא הפסדים של שנה אחרת. ונראה שזו הדעה הרווחת בין האחרונים, ראה ערוך השולחן סי’ רמט סעי’ ז, חוות יאיר סי’ רכד, וכן נקט לעיקר בשו”ת שבט הלוי ח”ה סי’ קלד. שיטה שלישית מצינו בשער אפרים יו”ד סי’ פד, ולדעתו כל עסק נמדד בנפרד, ובלבד שהחישוב לגביו ידוע [כמו במקרה שלך] שכן ידיעת החישוב היא כעין גמר מלאכה המחייבת במעשרות, אבל אם כלל הרווחים וההפסדים נודעו רק בסוף השנה, אפשר למדוד כל אותה שנה יחד.

    נמצא שהפסדים של שנה אחרת לא ניתן לכלול בשנה זו, אבל לגבי הפסדי שנה זו ודאי ניתן לסמוך על דברי הנודע ביהודה, בפרט כשמדובר בעצם באותו עסק ורק מטעמים של כדאיות מול הרשויות אתה מחלק את זה באופן הנ"ל.

  3. אם העבודה שלך באמת מחייבת משרד ואתה מפריש חלק מהדירה לצורך המשרד זה יחשב כהוצאה על העסק, אבל מה שרשויות המס מסכימות להתחשב בכך אין לזה משמעות.
  4. פשוט וברור שמה שאתה מצליח לעבוד על מס הכנסה ובכלל הקרטריונים של מס הכנסה הם חסרי משמעות מבחינה הלכתית… ההלכה לא נקבעת במס הכנסה, הוצאה על העסק או הפסד ניתן לנכות, תספורת… לא…

שיהיה תמיד רק שפע!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל