לתרומות לחץ כאן

הליכה במקום העבודה ללא כיסוי ראש

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים , הנני חי ועובד בתל אביב , אחרי שנים של עבודה בחברות הייטק בהן נוכחתי לא אחת לשנאה יוקדת לדת ולשומריה, דבר שהתגבר עד מאוד בשנים האחרונות , אני מדבר על חברות הייטק בהן אוכלים אוכל לא כשר , בהן מדברים סרה לא אחת על שומרי התורה והמצוות ובהן לעיתים נמנעים מלהזכיר אפילו את שם השם , תתפלאו אין זה נדיר בכלל בתל אביב ממש לא !!! , בשנים הראשונות לעבודתי לא הייתי מודע לעומק הבעיה והפכתי מודע לה עם שנות העבודה הרבות בתחום ההייטק התל אביבי הבינלאומי , ועכשיו לשאלתי האם אדם המתפרנס ופרנסתו בתחום המדובר יכול להגיע לעבודה ללא כיפה ? האם במצב כזה כמתואר יש היתר להיות בסביבת העבודה ללא כיפה כאשר בזמן אכילה ושתיה שהוא זמן פרטי אותו אדם כמובן יהיה עם כיפה כדי שלא לשאת שם השם ללא כיסוי ראש , אני חוזר ומדגיש כי ללא ספק ובוודאות הליכה עם כיפה מעוררת אנטיגוניזים וגורמת להרחקה של אותו אדם מהלך החיים בעבודה דבר שמסכן את פרנסתו.

תשובה:

שלום וברכה

בשו"ת אגרות משה ח"ד סי' ב צידד להקל באופן שאדם עובד בחו"ל והדרישה ממנו היא להסיר את הכיפה, ראה בענין זה כאן בהרחבה.

אבל לדעתי זה ממש לא קשור לנושא שאתה מעורר! שם מדובר היה בזמנם שאכן העולם היה פחות פתוח וזו היתה דרישה של בוס בעבודה לבוא "כמו בן אדם"… היום העולם פתוח וכל אחד רשאי לבוא לעבודה כרצונו, אלא שאתה מרגיש לא בנוח בסביבת העבודה, ובאופן זה אדרבה, יש ללבוש כיפה גדולה ובולטת ואסביר:

לדעתי, הבעיה אינה בעבודה, שם אנשים בסדר למרות שלמרבה הצער הם רחוקים מיהדות, אלא שאתה מרגיש קצת קצת חוסר בטחון עצמי… קצת קצת חוסר בעמוד השדרה… תהיה גאה ביהדותך!! אדרבה תבליט את הכיפה, תהיה הכתובת לכל שאלה בעבודה בעניני יהדות! תהיה השגריר של בורא עולם בעולם התל אביבי! זה גם יעזור לך לשמור על עצמך מכל הפריצות והניבול פה וכו' וכו' ואני לא צריך להסביר לך במה מדובר, תיצור ריחוק, שידעו שאתה לא בענין, וגם יסייע לך לעשות קידוש ה'.

הכלל הוא שמי שמרגיש נחות יורדים עליו, מי שגאה בדעתו עקרונותיו והשקפותיו, מכבדים אותו!

יש אמירה מפורסמת על הפסוק "ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם" אותו אמרו המרגלים בימי משה רבינו לאחר ביקורם בארץ, שכן השאלה הנשאלת, הא ניחא ונהי בעינינו כחגבים, הרגשתם קטנים לידם, אבל מי אמר לכם איך הייתם בעיניהם???? התשובה היא, שכאשר אתה מרגיש כחגב גם האחרים מתייחסים אליך ככזה…

תהיה אריה!

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ראשית תודה לכבוד הרב על התשובה , איפה שהוא לצערי אני מרגיש את ריחוקו של הרב מהבנת טבע החיים בעולם התעסוקה ה"חופשי" , ואסביר , במהלך כל ימי חיי הלכתי עם כיפה גדולה ושחורה ועם זקן ( גם היום תודה לבורא ) , בשנים האחרונות חלה הסלמה ביחס כלפי דתיים ובפרט אלו הלובשים כיפה שחורה , כמנהל בחברות סטארטאפ נוכחתי לא אחת !!!! כיצד לא מקבלים עובד בשל העובדה שהוא חובש כיפה שחורה על ראשו והמנהלים אומרים אנחנו לא יכולים לקבל אדם שיכולת האינטגרציה שלו עם החבר'ה מוטלת בספק ואומר לך את האמת הם צודקים !!! , בסביבת עבודה של חברות הסטארטאפ שהן סביבות עבודה מצומצמות חשוב מאוד חיבור חברתי ואישי בין העובדים דבר התורם בקשר ישיר להצלחת העסק והעבודה ,וכשזה חסר זה בהחלט פוגע , נכון אפשר תמיד לומר הכל בסדר אדם יתנהג בדרך התורה והשם יתברך יעזור , אמת לאמיתה ועדין אפשר לקיים את ההלכה ולחיות ביישוב הדעת ולא לצאת למלחמות , בסוף המלחמות תזכור שיש משפחה של 5 נפשות שצריכה להתפרנס , אז פשוט מאוד לומר מרחוק תצא ותראה להם …, תשמע בעולם אין תראה להם , יהודי יקר שנשאר חילוני שאוכל נבלות וטרפות לצערו ושומע כל היום כמה החרדים שואבים כסף מקופה הציבורית והכל הוא משלם לא בדיוק בעל יכולת האזנה ,בנוסף אתה מייצג בשבילו את כלל העולם החרדי עליו הוא קורא ,שומע ומקבל אינפורמציה חזקה פי כמה ממך מכל מדיה אפשרית , עכשיו אתה יכול להחליט שאתה בא לעבודה כדי לפרנס את משפחתך בכבוד , להיות מתחת לרדאר , לבנות את עצמך אט אט במקום העבודה ,ומשם לצמוח שיכירו אותך , או שאתה יכול כפי שאתה אומר להיות "אריה" …ולמצוא את עצמך ואני כותב זאת מנסיון !!!! מבודד ,מרוחק , ובסוף בדרך הביתה . ( מכרה שלי שנכנסה עכשיו לעבודה בחברה חדשה כמוני ,שומרת מצוות והולכת בצניעות , לאחר שחברה אחרת "גילתה" שהיא מברכת ,מידרה אותה מיידית אפילו ברמה של שלום שלום במסדרון ) , אז בבקשה , אני מבין שאתה קדוש וטהור וגם בשנים עברו גם אני זכיתי להיות מחובשי בית המדרש והתשובות הללו היו ברורות לי ,לא היתה לי בזה שאלה כלל וכלל , אך שנים עוברות ואתה נחשף לציבור הכללי שבאמת רובו ככולו אנשים יקרים ומוכשרים שאיבדו את הדרך , אך כדי שאתה תשרוד שם הן מבחינת פרנסה והן מבחינה דתית לעיתים צריך למצוא דרכים גמישות בזכותכם ( גמישות איננה אומרת לעבור על הלכה לעולם לא !!!! ) גמישות היא להבין את המצב ולפסוק הלכה ליהודי שסהכ רוצה להתפרנס בכבוד כיהודי ולהביא טרף לביתו ולמשפחתו ולא למצוא את עצמו נלחם ומבודד ובסוף חלילה בבית ,מצפה להתייחסותך הכנה .

  2. אני עדיין בטוח שאם תהיה נחמד וחייכן ונעים לסביבה תסתדר עם כולם. אדרבה הם יגידו שאתה לא כמו כל הדתיים האלו… בינינו הציבור הדתי נמצא היום בכל מקום! אתה לא באיזו מדינה מרוחקת, בכך חברה יש אחוזים ניכרים של שומרי מצוות. תבדוק אם הבעיה שלך היא באמת הכיפה או שאולי באופייך אתה מסוגר קצת וכדומה ולכן אתה מרגיש קושי. באופן כזה הסרת הכיפה לא תועיל. אני חוזר שוב, אם זה אכן היה המצב יש לנו את ההיתר של האגרות משה, אבל זה לא המצב. נכון שאני לא שם, אבל אני מכיר הרבה מאוד אנשים שנמצאים בחברות כאלו.
    תחשוב על כך.

  3. קראתי ושוב תודה רבה על ההתייחסות המהירה , האמן לי שאינני מסוגר כלל , ההפך הוא הנכון , כדי להכניס אותך מעט ל"אופי" חברות שאני מדבר עליהם , בוא נתחיל במטבח שאיננו כשר , נמשיך לארוחות בוקר עם בייקון , נמשיך בטיולי חברה בימי צום ! אפילו פעם אחת בתשעה באב !!! כן כן בתשעה באב לא פחות ! בפגישות שמנהלות נשים חזקות שהן במקרה יכולות להיות הבוס שלך ודקה ממש דקה אחרי שהתקבלת לעבודה רוצים לבדוק שאתה "נורמלי" ושולחים לך יד לפני כל אנשי החברה …, עכשיו מאוד קל לומר מה זאת אומרת אל תלחץ לה יד ,זה אסור …ובאותה מידה מאוד קל שיום אחרי זה או שבועיים אם הם נימוסיים תקבל מכתב פרידה מהחברה ,בקיצור , הסיטואציות היום ממש ממש לא פשוטות , ולעיתים כדי להתקבל למקומות הנחשבים אתה מוכרח להסתיר את עובדת היותך דתי אחרת פשוט מאוד לא יקבלו אותך , כמובן יש שיאמרו שלא יקבלו אותך ..תמצא מקום אחר , גם נכון ועם זאת לא פשוט בכלל ,לסיום שוב תודה , אעשה מאמץ להתחזק כדברייך וללכת עם כיפה והשם הטוב יעזור .

  4. במחשבה נוספת, אדרבה, כיון שיש כל כך הרבה מכשולים ונסיונות, הדבר היחיד שיכול להחזיק אותך זו ההצהרה המאוד ברורה על דתיותך. וכי מה תעשה אם תהיה בלי כיפה והיא תושיט לך יד?! הרי באופן זה כלל לא תהיה לך אפשרות להסביר או להתגונן… מה תסביר למה אתה לא מגיע לגיבוש בתשעה באב?! אדרבה, חובה להציב חומות בעבודה. ואולי תשקול לחפש עבודה באיזור ירושלים שם יש יותר דתיים מחילונים…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל