לתרומות לחץ כאן

מתי לחשוש למחלות גנטיות?

שאלה:

שלום לכבוד הרב,

שאלה: מי שעשה בדיקת מעבדה ומצאה שהיא BRCA POSITIVE שזו מוטציה גנטית שמי שיש זה יש סיכוי לקרות סרטן השד באחוזים גבוהים בין 69 ובין 72%. וגם סיכוי לסרטן השחלות גבוה לפי הרואפים. ולאנשים יכול לגרום סרטן הבלוטת הערמונית.

שלמעשה יכול לשנות החיים של האדם, דהיינו לפי רופאים שיש לנשים לעשות ניתוח על השד להוציא הבלוטות הכי מוקדם שאפשר אף בגיל כמו בת 28 וכו' ובעת מסוים גם להוציא את השחלות, מה שיכול למנוע אפשרות של פריה ורביה אולם בזה לא ממהרים כ"כ להוציא אלא בבלוטות השד שזה סיכוי גדול ומצוי של מחלה חס ושלום.

לכן אשה אחת סיפרה שבמשפחתה יש מוטציה זו, וצריכה עכשיו לברר עם הרופאים מה לעשות, ומתי להוציא הבלוטות השדיים, שאף שתעשה זה יכולה לתת פורמולה לתינוקות וכו' אולם מ"מ מה דעת תורה על זה, מתי יש לעשות משהו?

ועוד שאלה בנושא זה, הרופאים אומרים שכדי למנוע לגמרי מוטציה זו לעבור לדור הבא יש לעשות IVF מיוחד שבודקים ורק משתמשים בזרע וביצה שלא יהיה זה מצוי, ואז הדור הבאים דיינו בנים ובנות אין להם על מה לדאוג לעתיד.

לא מוחלט שיחלה וימות אבל בעת מסוים בחיים כן יהיה בעיה ע"י זה, לכן חיוב אינו לעשות רק הטיפול IVF להוליד בנים, או יש בזה משהו? מ"מ אם לא חייב לעשות את זה מידת חסידות לדאוג על העתיד ולמנוע מהבנים צער ע"י זה אם יעשו טיפול כזה, אבל האם צריך לעשות זה כאשר יגמור את כל הכסף כיון שטיפול IVF מיוחד כזה עולה פי שתיים הרגיל?

מה הנכון בזה? אף שאין חיוב. עד כמה יש לאדם לדאוג על העתידו?

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

אכן לפעמים יש נשים שיש להם נטיה לחלות בסרטן בשחלות וכד', כדי למנוע את זה הם מוציאות את השחלות בגיל מוקדם יחסית, אני לא בטוח שהכוונה היא לגיל 28, נדמה לי יותר לכיוון 35, אבל צריכים לברר. אין בזה בעיה הלכתית משום שיש כאן חשש פיקוח נפש. ולכן, למרות שלדעת הגר"א סירוס בידיים באברי האישה זה איסור דאורייתא, מ"מ במקום חשש פיקוח נפש ודאי הדבר אפשרי.

אני לא בטוח שכדאי לעשות במקרה כזה PGD, צריכים להבין ישנם הרבה מאד סוגי מחלות, המידע הגנטי רק הולך ומתגבר עם השנים. כלומר, הרבה מאד מחלות שאנשים לוקים בהם במהלך חייהם, טמונים המידע הגנטי שכבר יש היום ועוד יהיה עוד בעתיד. לומר שעל כל דבר צריכים לחשוש ולכן לעשות PGD זה ממש מוגזם. מאידך, ודאי אנשים לא צריכים לטמון את ראשם בחול ולא לחשוש כאשר יש חשש. גם כאשר חכמים אומרים בנדה יב משמש כדרכו ומן השמים ירחמו זה רק כאשר אין חשש ספציפי לפיקוח נפש. לכן העיצה הטובה ביותר הוא להתייעץ עם מומחים בתחום הזה, למה כדאי לחשוש למה ייחשב לחשש מוגזם. מכון פוע"ה הם הגוף המומחה בתחום זה למיטב ידעתי.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל