לתרומות לחץ כאן

לסדר צוואה שלא לפי ההלכה

שאלה:

האם מותר לעו"ד לערוך צוואה "חילונית" שאינה לפי ההלכה לזוג חילונים. אגב במקרה זה לכל אחד מהם ילדים מנישואין קודמים. הם עצמם לא נשואים. יש להם דירה שרכשו יחד.

תשובה:

שלום וברכה,

האיסור על קרובי משפחה שאין להם חלק לפי התורה לדרוש קיום צוואה כאשר הושארה צוואה שלא לפי ההלכה. למשל: אם הושארה צוואה חוקית שהבנות יחלקו בשווה בעיזבון, ולפי התורה אין להן חלק כאשר יש בנים, אסור להן לתבוע על סמך הצוואה. אבל אם הבנים מרצונם מוותרים שיחלקו בשווה אין איסור כלל.

העו"ד שעורך את הצוואה עבור המורישים אין איסור. היורשים יחליטו האם מעוניינים לקיים את ההלכה או שמא רוצים לחלוק לפי החוק. ואם אינם שומרים תו"מ גם בלי הצוואה לא יחלקו לפי ההלכה, כך שהעו"ד לא גורם לביטול ההלכה.

אמנם אסור לעו"ד לכפות על היורשים קיום צוואה אם הצוואה לא תואמת להלכה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הייתי ממליץ לעורך דין שומר תומ"צ שיוסיף את הסעיפים הנדרשים (קנין, אודיתא וכו') כדי שהצוואה תהיה תקפה גם ע"פ הלכה.

  2. מדובר בלקוח חילוני. לכן השאלה אם אפשר להוסיף ניסוח עדין כגון : על מנת שהצוואה תהא בתוקף גם לפי ההלכה היהודית אני מאשר כי את כל האמור לעיל אני מקנה במתנה מהיום ולאחר מיתה אם לא אחזור בי. ודי בכך ואז השאלה מה עם נכסים שלא באו לעולם הדורשים ניסוח נוסף. כמו כן האם דרוש מעשה קניין דהיינו אחד העדים נותן חפץ כגון עט למוריש שמגביהו ובכך מקנה למוטבים או מספיק ניסוח של אני מודה שהכל נעשה לפי קניין המועיל. כמו כן נדרשים עדים כשרים.

  3. אם אפשר להוסיף נוסח זה של מתנה מחיים, ודאי שכדאי.
    לגבי דברים שלא נמצאים בעולם גם לזה יש נוסח בשטר צוואה שניתן להוסיף
    בעיקרון לא צריך קניין, כיון שהוא חותם שמודה על כל הכתוב. אבל עדיף להציע לו לעשות קניין.
    לא חייבים עדים על צוואה, החתימה שלו מספיקה להקנות לפי הכתוב בצוואה. מטרת העדים שהם מעידים שפלוני חתם והחתימה אינה מזוייפת, ולכן אין חובה של עדים, בפרט שהלקוח חותם בפני עו"ד והעו"ד מאשר את חתימתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל