לתרומות לחץ כאן

התחייבות מחותנים – האם הם לבני הזוג והאם ההתחייבות תלויה בצד השני

שאלה:

שלום וברכה

התחייבות של מחותנים היא התחייבות אחד כלפי השני או התחייבות כלפי בני הזוג?

אם מחותן אחד לא עומד בהתחייבותיו זה אומר שיש תירוץ לצד השני גם כן לא לתת מה שהבטיח או שאם המחותן הראשון לא בסדר זה לא מאפשר למחותן השני גם להיות לא בסדר

עוד שאלה: אם המחותנים התחייבו סך מסויים שיתנו לבני זוג ובסוף הזוג מצא דירה יותר זולה מסך המדובר, מגיע לזוג גם ההפרש שנותר או שאנו אומדים את דעתם של המחותנים שלא התחייבו אלא עבור דירה ולא מעבר לכך.

בברכה

תשובה:

שלום וברכה,

ההתחייבות של ההורים הם לחתן ולכלה.

ולכן לא ניתן להיפטר מההתחייבות בטענה שצד אחד לא עומד בהתחייבות ולא משלם. כל אחד מחיוב בפני עצמו לבני הזוג.

בשעת ההתחייבות מפרשים המחותנים שמתחייבים כו"כ לדירה, ולכן זכותם של בני הזוג לחפש דירה לפי הסכום שהתנו, ולכן מלכתחילה לא יכולים המחותנים לחייב את בני הזוג לרכוש דירה זולה. אך אם כבר רכשו דירה זולה מהמחיר שהתחייבו, היות וההתחייבות עבור הדירה, אין חובה על ההורים להשלים את הסכום אחר רכישת הדירה – ההתחייבות לרכישת דירה ולא למתן דמי כיס לבני הזוג.

בהצלחה.

מקורות:

הש”ך [חו”מ סימן עה ס”ק פג] הביא תשובת ר”ת גבי חתן שתבע אבי החתן שתבע את אבי הכלה על מעות הנדוניא, ואבי הכלה אומר לאבי החתן לאו בע”ד דידי את, כיון שלך לא התחייבתי, וכלפי החתן מתחמק אבי הכלה, שלא שמעת שהתחייבתי ואיך תתבעני. והשיב ר”ת שאבי הכלה נחשב שליח עבור בנו, ולכן יכול לתבוע עבור בנו. ומוכח מכאן שההתחיבות הוא עבור החתן.

וראה בפתחי חושן אישות פרק ו באורך על דיני נדוניא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל