לתרומות לחץ כאן

שכר אולם שמחות וביטל לאחר יממה

שאלה:

שלום רב!
בנוגע לדין ביטול…
במקרה שקבעתי עם בית כנסת תאריך לערוך בין כתליו ברית מילה וכבר סוכם המחיר וכמובן שסוכם סכום גובה המקדמה ומכל סיבה שהיא אין בידי האפשרות לקיים העסקה ולאחר 24 שעות הודעתי על ביטולה, מה דין הפיצוי שאני נושא בו מול בית הכנסת באם ישנו כזה?

תשובה:

שלום וברכה,

שכירות נקנה בכסף או שטר או חזקה. הסיכום בע"פ ששוכר אולם או בית כנסת לא מחיל חיוב שוכר, ולכן אין מקום לחייב אם לא נעשה קניין, או לא נגבה דמי מקדמה.

גם במקרה שהאולם הפסיד קליינטים אחרים בגלל  הביטול של הראשון, אין חובת תשלומים על כך, משום שנחשב גרמא. ואם הוא בשוגג פטור גם לצי"ש.

בהצלחה.

מקורות:

שכירות  נקנה כדין מקח – שו"ע סימן שטו ס"א.

אין חובת תשלום על הפסד קליינטים אחרים – ראה קצות סימן שלג ס"ק ב גבי שוכר פועל וחזר בו בעה"ב ומחמת והפסיד הפועל עבודה במקום אחר, שתמה הקצות מדוע חייב לשלם לפועל, ומבואר בקצות שעל החמרים ודאי פטור. ולגבי פועלים הסיק שפטור ודלא כשו"ע. אמנם הנתיבות סימן שלג ס"ק ג תירץ את דברי המחבר שבפועל  חייב לשלם מתקנת חכמים. ותקנה זו נאמרה דווקא בפועל ולא בקונה שקנה סחורה וחזר בו, והפסיד את הבעה"ב שהיה יכול למכור את הסחורה לאחרים. ומבואר שבהפסד מחמת ביטול רק בפועל יש שמחייבים אבל בשאר שכירויות לכו"ע פטור המבטל, ומינה ה"ה בשכר אולם שפטור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל