לתרומות לחץ כאן

כאבי עיניים בשבת

שאלה:

שלום הרב,
אדם שעושה טיפול בלייזר בעיניים להסרת משקפיים. ידוע שנמשכים כאבי עיניים במשך כמה וכמה ימים, ואפילו לפעמים עם דמעות והפרשות מהעין.
ראיתי שנכתב בהלכה שכאבי עיניים מתירים לחלל שבת אפילו במלאכה דאורייתא, מכיוון שיש בכך סכנה ללב!
והרב עובדיה כתב שאפילו שהיום הרופאים סוברים אחרת, הביא את שו"ת "דעת כהן" שדעת חז"ל היא וודאי והרופאים רק ספק.
א"כ במידה ועוד כמה ימים כשיגיע שבת ימשיך לכאוב מאוד בעיניים ואף תצא הפרשה – מותר לקבל טיפול בשבת במלאכה דאורייתא? על אף שהרופא עצמו חילוני וטוען שאין בכך סכנה, משום שיש בדבריו כנגד התורה ואין להקשיב לו.

תודה רבה מראש

תשובה:

חלילה וחס! מה שאמרו שכאבי עיניים סכנה ללב וכו', זה דוקא באופן שיש כאב בעין מחמת חולי ולא יודעים מה הסיבה ויש חשש לפגיעה בעין וכו', אבל כאשר הכל תקין ובסדר, אלא שיש כאב מחמת הניתוח, והטיפול ענינו הרגעת הכאב, אין כאן שום חולי, ברור שאין כל היתר לעשות מלאכה בשבת.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. שלום הרב, א"כ מהו היתר של הרב עובדיה במקרה שאפילו רק נפגעה הקרנית?
    או מה שכותב הגרש"ז שמותר לחלל באופן שיהיה עיוורון אפילו שיודעים שלא סכנת נפשות?

  2. אינני מכיר את הפסק שהזכרת אבל כשיש פגיעה בעין זה דבר אחד וכשיש סתם כאב בעקבות ניתוח והטיפול הוא רק שיכוך כאב זה ענין אחר לגמרי.

  3. כך כתבתי גם אני, אלא שהסברתי שזה מדבר באופן שיש חשש חולי בעין, מוגלה פגיעה וכדומה, כאשר יש ניתוח שנעשה בהצלחה ואין בעיה, רק יש כאבים לואי שניתן לטפל בהם, בזה אין כל חשש סבכנה זה סתם מיחוש שאסור לחלל עליו שבת. החילוק ברור כשמש.

  4. שלום לכבוד הרב, מה הסברא לחלל שבת אם רופאי זמננו שהרבה יותר בקאים ועם הרבה יותר נסיון אומרים שאין שום חשש וקשר בין העין ללב?
    במיוחד שהטענה היא פיזית לגמרי, הרי שיש לנו כלים מאוד אובייקטיבים לבדוק אם יש איברים שמקשרים בין העין ללב (תרפסי הלב). א"כ זו טעות של הרפואה הקדומה, ומדוע לחשוש לכך על חשבון שבת?! (וכמו שהיום מצלים נולד ל7, כי יש כלים מתקדמים יותר)

  5. מי אמר שהם היום בקיאים יותר? להיפך, היום כל רופא מאוד ספציפי ואין לו הבנה כוללת רפואית, הם גם מאוד תלויים במיכשור ומבדקים שונים, ואין להם הבנה מעמיקה שאינה קשורה לכללים הספציפים שלמדו. דוקא נראה לי שהם מבינים הרבה פחות.

  6. מחילה כבוד הרב,
    א. אין זה נכון שאין רופאים בקיאים. עובדה היא שהגר"ש אלישיב הורה שעקב הבחנת הרופאים אסור לחלל עבור כך.

    ב. האין בכך תרתי דסתרי, שמצד אחד אומרים שאין להם בקיאות, אך מצד שני סומכים עליהם שיטפלו באותו חולי ובאים אליהם בשבת? ובנוסף, הרב עצמו הורה שכן מקשיבים להם אם הם אומרים שעקב הניתוח בא כאב שאיננו מסוכן – מדוע שנסמוך על כך…

    יצאתי מבולבל

  7. 1. אינני מכיר את הוראת הגרי"ש אלישיב שהזכרת, אני מתייחס להוראת הגרש"ז אויערבך שיש לחלל שבת כאשר יש מוגלה חריפה בעין וכדומה.
    2. שאלה זו לא מובנת לי כלל! וכי בגלל שאני אומר שאין להם מידע מספיק כדי לחלוק על דברי חז"ל שהיו בקיאים מהם לאין ערוך אני אמור להשאיר חולה בבית ללא טיפול?? מי יטפל בו הרמב"ם זיע"א?? ברור שאני אלך אליהם! הם הסמכות היום בכל שאלה רפואית הלכתית יום כיפור שבת וכדומה, בתנאי שזה תואם לחז"ל.

  8. שלום לרב, מתוך כבוד והערכה לפועלכם, ומתוך כבוד וחיבה לתורה, אני רוצה להעיר:
    אין יראת שמים צריכה לסתום את השכל והמחשבה הבהירה. וודאי וודאי שמדע הרפואה ויכולת האבחון עלתה עשרות מונים מזמנם של הראשונים וק"ו של התלמוד. כל המכחיש זאת עוצם עיניו בכח.
    וכבר חז"ל עצמם לא התביישו להתייעץ ואף להכריע על פי רופאים בימיהם (ובכלל, מוכח מהרבה מקומות שדעת חז"ל ברפואה היא כפי רמת הרפואה שהייתה גם אצל אומות העולם).
    וכבר ר' שרירא גאון כתב שאין לסמוך על הרפואה המוזכרת בגמרא.
    והגרש"ז עצמו חתך עפ"י דברי הרופאים לאחר שבירר לאורך ולרוחב את דעתם, כגון בסוגיית צהבת (שדבר זה נגד הסברא שמועלת באופן פשוט מהאינדיקציה הרפואית של הגמרא).

    א"כ מצד יראת שמיים יש לומר שאדרבא אל לנו לגרור לחילול שבת דאורייתא מצד פקפוקים שאינם סבירים, ואין בהם כ"כ בית מיחוש.
    ומצד האמת, אם הרמב"ם היה כאן (עם אותם ידעות וכלים שהיו לו בעבר) – בטוחני שהרב היה שולח את ילדיו להיבדק דווקא אצל רופא מודרני ועם כל מכשיריו.

    אסיים ואומר, שה'תרתי דסתרי' נשאר: אם איני סומך עליו באינדיקציה שלפני המקרה, אין לי לסמוך עליו גם אם באתי אליו בשבת והוא בודק את העין ואומר שכרגע הכל בסדר ואין מה להילחץ (וכמו המקרה שמובא בשאלה – זו סתם "המצאה" של הרופאים שאין לדאוג מכאלו כאבים בעין שבאו מאותו ניתוח)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל