לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ויכוח בין שני נהגים ואחד לא בוחר לשלם ולא לבדוק את הצדק

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
לפני כ3 שבועות הייתי מעורב בתאונת דרכים ברוך השם ללא פגיעות בגוף.
בכביש היוי שני נתיבים לפניה שמאלה כאשר מהנתיב הימני יותר היה אפשר לנסוע גם ישר.
אני נסעתי בנתיב הימני יותר נכנסתי לצומת נטיתי את האוטו לצד שמאל כדי לבצע את הפנייה ואז ראיתי במראה השמאלית שלי את הרכב שהיה לשמאלי נוסע ישר במקום לפנות שמאלה . מיד שברתי את האוטו ימינה אבל עדיין הייתה התנגשות בין שני הרכב מהצד .באתו זמן היה לי ברור שהנהג הפוגע נסע ישר ופשוט נכנס בי, עצרנו בצד, צעקתי עליו למה הוא נסע ישר ולא שמאלה הוא שאל למה לא המשכתי ישר והסברתי לו שיש לי גם אפשרות לפנות שמאלה גם מהנתיב היותר ימני. לקחתי ממנו את פרטי הת.ז וטלפון והוא טען שהוא יישלם על הנזק למרות שהוא אמר בשפה רפה שהוא לא בטוח שאני לא נכנסתי לתוך נתיב הנסיעה שלו והוא רוצה לבדוק את סימון הנתיבים על הכביש.
למחרת שדיברתי איתו הוא היה נחרץ שהוא עמד עם האוטו קצת קדימה בתוך הצומת ושהוא ואשתו שישבה לידו רואים איך אני מגיע עם האוטו מאחור ונכנס בהם, אבל עדיין אמר שהוא מוכן לשלם על הנזק שלי ואיך לו כוח להיכנס לבירוקרטיות (בצומת היה מצלמות)
עדכנתי אותו על הצעות מחיר לתיקון בסך 1500 ו2000שח ללא מע"מ הוא טען שזה יקר ושהוא ימצא לי מוסך זול יותר. אחרי יומיים התקשרתי שוב הפעם הוא צרח שהוא בטוח במיליון אחוז שהוא עמד עם האוטו והוא ואשתו אומרים אחד לשני שאני עומד להיכנס בהם עם האוטו שלי. ניסיתי לשכנע אוטו שהוא טועה ( המראה השמאלית שלו התקפלה פנימה ולא החוצה , יש סימני צמיג על הדלת של הנהג באוטו שלי שהצמיג נוטה ימינה, יש לי רישיון כבר 25 שנה ללא תאונות) ללא הצלחה. אחרי השיחה הזאת הייתה לי הרגשה כזאת רעה שהייתי כבר מוכן לוותר לו. למרות שבצומת יש מצלמות היססתי ללכת למשטרה כדי שלא לגרום לו עוד נזק.
למחרת הוא שלח לי הודעה שהוא מוכן לשלם כל מחיר כדי לסגור את הסיפור, ניסיתי לשכנע אותו שוב שיודה באשמה אבל הוא לגלגל עלי ואמר שהוא בטוח שאני נכנסתי בו ואין לו זמן בשביל בלבולי המוח שלי. הצעתי לו שאני אלך למשטרה כדי שיבדקו את המצלמות ואם הוא צודק אני אשלם על הנזק שלו אבל הוא שלח לי שהוא לא מעוניין כי אין לו לא ביטוח ולא רישיון רכב.
בסוף אמרתי לו שישלם לי 1000ש"ח בגלל הספק הקטן שיש לי אולי הוא צודק. הוא שילם ולכאורה הסיפור נגמר, הבעיה שלי שאני עדיין במחשבות ומציק לי אולי הבחור כן צודק וכן נכנסתי בו. למרות שאני כל הזמן משחזר את המקרה ודי בטוח שאני צודק
שאלתי : האם יש חשש גזל בכסף שהוא העביר לי אם הוא צודק בטענה שלו שאני נכנסתי בו. או במילים אחרות, האם יש חשש גזל בפשרה
סליחה על אריכות הדברים

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר הצעת לצד השני לברר את הנושא [בפתיחת מצלמות] והוא מעדיף לשלם ולא לברר עם מי – נחשב שמחל לגמרי, והפשרה קיימת. וגם אם באמת הצדק איתו, היות ובוחר לשלם ולא לברר את הצדק הפשרה קיימת.

בהצלחה.

מקורות:

בגמרא ב"ב דף לב ע"ב מובא "עביד איניש דזבין דיניה" אדם מוכן לשלם ולקנות את שלו ולא להיכנס לדיונים. וכתב בשו"ת מהרי"ל דיסקין (פסקים פב) שאם שמעון כפר לראובן, ולכן ראובן התפשר איתו, חייב שמעון לשלם לו בידי שמים. אבל אם שמעון הזמין את ראובן לדין תורה, וראובן יודע שהאמת איתו, אלא שלא רצה ללכת לדין תורה ולכן התפשר איתו הפשרה קיימת, ואינו חייב אפילו לצי"ש. משום שאדם מוכן לשלם ולא ללכת לדין.

וכמו כן במקרה שלך שאתה מוכן לדון ולבדוק מי צודק, והוא מעדיף לשלם, גם אם באמת הוא צודק הפשרה קיימת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל