לתרומות לחץ כאן

שליח שמעביר צדקות של אחרים דרך החשבון הפרטי ונהנה מפטור מס – הרווח למי?

שאלה:

שלום. נשאלתי ע"י אדם יר"ש, ישר ואמיתי ובעל צדקה גדול, שכמה אנשים מפקידים בידיו מעשרות כספים כדי שיעשה בזה צדקה וחסד, לנזקקים ושיתן תרומות למוסדות וכו. אותו אדם תורם בעיקר מכספו וגם מכסף התרומות שאסף, למוסדות תורניים, המוכרים למס. היות ויש לו משכורת טובה וגם משלם הרבה מס הכנסה ממילא יכול לקבל זיכוי (35%)עבור התרומות המוכרות למס. השאלות שלו א.למי מגיע הזיכוי מהתרומות. האם לעצמו, שהרי בלי תשלום מס הכנסה הגדול שמשלם על משכורתו האישית אי אפשר לקבל את הזיכוי ממס על התרומות של האחרים ב. אם לא מגיע לו, מה מותר/ ראוי לו, לגבות על הזכות הזו שמקנה דרך משכורתו, כרטיס האשראי וחשבון הבנק שלו ובכלל על הטירחה שלו. ג. "זה נהנה וזה לא חסר",חובה לציין שלאנשים יש בו אימון מוחלט, ואף אחד לא שואל או מעוניין לדעת, לאיזה מוסדות נתרמו הכספים והאם התורם הנ"ל, יכול לקבל זיכוי מהמדינה, שלא פוגע ולא נוגע בכל התרומות שמגיעות ליעדן במלואן! ד.בכל מקרה, הוא עד היום היה תורם לקרן הצדקה שהקים, 10% גם מהזיכוי שהיה מקבל בחזרה ממס הכנסה.ה. השאלה מגיעה ממנו, מתוך יראת שמים והזהירות בדיני ממונות, בבחינת "הטוב והישר" והייתם נקיים מה' ומישראל". אודה לתשובתכם המפורטת והמנומקת.

תשובה:

שלום וברכה,

אותו בעל צדקה שתורם מכספו וגם מעביר את הצדקות של אחרים, ויש לו הנאה מפטור מס, הנאה זו לא נחשב שקיבל ממון, אלא נפטר מתשלום, ולכן כל הרווח שייך לבעל הצדקה.

בהצלחה.

מקורות:

בהלכה מצאנו [שו"ע חו"מ סימן קפג סעיף ו] ששליח שנשלח לקנות, וקיבל השליח תוספת במקח, דין התוספת שקיבל שחולקים בו השליח והמשלח. אמנם כל זה במתנה שקיבל, אבל השליח נהנה שנפטר מתשלומי מס, לא נחשב לרווח ממון אלא לפטור מתשלום, ובזה כל הרווח לשליח. וקצת ראיה לזה מצאנו בגמרא ב"מ דף עג ע"א לגבי חמרים שמוכרים את התבואה של בעה"ב שהינו אדם חשוב בעיר אחרת, ומאחר ומביאים את הסחורה של אדם חשוב מרוויחים רווחים מסוימים, ומבואר שהרווחים האלו לעצמם. וכמו כן בפטור מס שמרוויח הנותן הצדקה, היות ואין זה תוספת שכר אלא הקלה שמקבל – שהרווח לעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל