לתרומות לחץ כאן

מתווך שדורש שכר טרחה שטרח לחינם

שאלה:

שלום להרב,

ברוך ה' שיש רבנים טובים כאן, שיתן לכם את הכל כדי שימשיך עבודה מצויינת שליכם.

ששאלו: איש נדל"ן עשיר אמר לחבירו שאם ימצא בית או דירה וכו' שהיא השקעה טובה שישלח לו ואם ימצא חן יצן לו בין 5 אלפים לעשרה אלפים דולר שתלוי במחיר הדירה דהיינו משהו שלא עולה כ"כ מקבל עד 5 אלפים ומשהו יותר מסכום 400 אלפים מקבל עד 10 אלפים אם הדירה יצא חן לו.

דהיינו ישלם לו על דירה/קרקע/בית שהביא לו שעסק טוב, שבדרך כלל אפשר למצוא במכירת פומבי אלא שיש טורח לבדוק מה מצב ותאריך המכירות וכו' ולהעשיר אין לו זמן לכם מוכן לשלם על זה.

הרי שחבירו עשה החיפוש והמציע לו כמה בתים שמי ששיש לו כסף לקנות במכירה פומבי דהיינו פירוש למכירה פומבי איש כלשהו קנה בית לדוגמא בסכום 400 אלף דולר ולא עמד לשלם כל המשכנתא ורק שילם 200 אלף דולר ותפס ממנו הבנק ולהם איכפת רק לקחת מה שנשאר בחור דיינו עוד 200 אלפים וזהו, אין להם זמן או רצון להתעסק בריוחים של שיםפוץ ונסיון למכור במכיר של הבית בשוק של 400 אלפים אלא כבר קיבלו 200 אלף ואם יקבל עוד 200 במכירה פומבי מהר טוב להם, ויותר טוב להקונה שיכול לקנות ב200 אלפים משהו ששוה 400 ולהרויח 200. מ"מ תמיד יש עליה שאנשים ריבים מי יקח מ"מ עסק מצווין למי שיש כסף להשקיע שבמצב הכי גרוע יקח לגודמא בית כזו שמתחילים למכור ב200 אלפים לפחות ב300, ועוד יש לו אפשרות לרויח 100 אלף.

גופא, החבר חיפש ועשה דיוח עם כל עסק טוב, והאיש נדל"ן היה עסוק ולא הסתכל בכלום ולא ענה לו, עד שפגש אותו ואז אמר סלח לי הייתי כ"כ עסוק ולא ראיתי מאומה.

עתה רוצה לדעת ההחבר אם יכול לתבוע ממנו שכר טירחה שסמך עליו שלפחות היה בודק הדיוח כמו שאמר ואם לא ימצא חן בסדר גמור אין כלום אבל כאשר שמע בלי בושה שלא ראה כלום ותוך חודשיים לא הודיע לו להפסיק שאין לו זמן לבדוק העסקים הרי גרם לו ביטול זמן וטירחה לבטלה ואין אדם מאבד זמנו לבטלה, בלשמא אם לא ירצה שלא חושב שמתאים לו או אין לו כסף עתה אבל לא לדבר לו כלום ולהודות שלא ראה כלום בלי לבקש סליחה זה גרוע.

לכן האם מגיע להחבר משהו עודות שמרגיש שרימה אותו?
דעו שלא רוצה שיתן לו 5 או 10 אלפים שזה רק אם היה קונה, אלא מסופק אם לא מגיע שכר מועט על טירחה שסוף כל סוף היה מחפש לו ולא קיבל שום מחה להפסיק או ציוה כלשהו שאף אם לא יהיה לי זמן אין עלי שום חיוב עשה לעצמך ואם תצליח טוב אלא שתק.

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

תשלום לתיווך הינו על התיווך בפועל שעושה עבורו. אך אם הבעה"ב לא התרצה לדירה שהביאו לו, למרות שאילו היה רואה את הפרטים שהונחו לפניו אולי היה מתרצה, אך כיון שלא התייחס אין המתווך זכאי לדמי תיווך. הבעה"ב שנתן הוראה למתווך לחפש לו דירות עשה עוול שהעביד אותו לחינם, אבל תביעת ממון אין כאן.

[אם הדירה והמוכרים מתאימים למוכר אלא שהתחרט ממכירת הדירה, יש לחייב את בעה"ב בדמי תיווך כיון ששלח את המתווך, והמתווך עשה מלאכתו. אבל אם לא הגיע להתאמה כלל אין אפשרות לחייב אותו].

בהצלחה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל