פירוש נדר על פי בני אדם, כאשר בני האדם חלוקים בנושא מאוד

רבני בית ההוראה
ח' טבת ה'תשע"ט

שאלה:

שאלה בנדרים שיש להם מושג שבני אדם מתווכחים עליו רבות ולא בהסכמה.
למשל מישהו נודר “להצביע למפלגה הנכונה בבחירות”,
אז בגלל שצריך לפרש את הנדר על פי בני אדם, כמבואר בתורה, ובני אדם חלוקים מאוד מהו “המפלגה הנכונה”, אזי מי שניגש לפרש את הנדר הזה מצוי בבעיה, היאך יפרש.

עוד דוגמא – מישהו נודר “לכבד כל אורח”, – מהו לכבד כל אורח ? כל תרבות בישראל והדרך שלה לכבד בן אדם – חלק מכבדים אותו בכך שהם מציעים לו דבר מה לאכול או לשתות, חלק מכבדים אותו בלחיצת יד ותו לא, חלק חושבים שלכבד אורח זה לא להכניס אותו לבית, אלא להשאירו בחוץ שיאכל שם (סתם דוגמא שהמצאתי) וכו’,
אזי אם נדר יתפרש על פי בני אדם, איך מפרשים נדר כזה ?

תודה

תשובה:

שלום וברכה

בשתי הדוגמאות שלך אכן ההגדרה היא מאוד כללית ואם יקיים אותה באופן כללי כבר יצא חובת נדרו, למשל בדוגמא השניה, כל פעולת כבוד שיעשה, הכי מינימלית, תספיק בשביל הנדר, כיון שלא התחייב לכבד באופן מסויים, אלא לכבד, וכל נתינת כבוד מספיקה. לגבי המפלגה הנכונה, מסתבר שאם יצביע למפלגה שרבותיו אומרים לו להצביע לה, יצא ידי נדרו, זה הדבר הנכון עבורו, לעשות הוראת רבותיו.

2 תגובות

  • ישראל ברקו:

    אבל איננו מפרשים נדרים על פי הכלל “יש לבצע את המעשה המינימליסטי ביותר שאפשר לבצעו בהקשר למשפט המפורש”,
    למשל בהקשר למילה “לארח”, אז “אירוח מינימלי”,

    אנחנו מפרשים את המשפט לפי “דעת בני אדם”….

  • רבני בית ההוראה:

    גם לפי דעת בני אדם אירוח מינימלי נחשב אירוח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *