לתרומות לחץ כאן

עשיר שהבטיח לעני ולא נותן

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: חבר שהוא רב ודיין בא"י בא לבקר ולגבות צדקה לעצמו, וסידרתי לו מקום מכובד להיות ועזרתי לו קשרים מה שיכולתי וזה היה שיתוף שלי במצוה זו היות אני מן הלומדים ואין לי כ"כ לתת. ב"ה הוא קיבל עזרה, לא יודע בדיוק אם מספיק או לא, זה פרטי לו.

מ"מ עשיר אחד שאני מכיר טוב, בעצמו אמר להרב זה שרוצה לעזור לו ולתת לו משהו בשבת קודש שהיה, אין לי מושג אם אמר לו סכום כלשהו, מה שאני יודע שכן אמר לו שאף לי אמר כן. הרי שקודם החבר חזר לא"י רצה כבר לחזור עם העזרה, ואמרתי לעשיר לתת קודם חזרתו ולא היה הזדמנות, אדון לכף זכות שלא עשה ברעה.

מ"מ חשבתי טוב אקח זה במשך השבוע ואשלח לו, שוב היה תירוצים של העשיר, אבל לא מיאן שום דבר, ועזר כבר ג' שבועות וכל שבוע שאלתיו על מה שהתחייב לכבוד הרב ואותו סיפור.

שבוע שעבר אמר לי אם יש לי חשבון באותו בנק שיש לו ושיעבור לי עזרה להרב, אמרתי הן ושהיה עסוק בעת ההיא אולם באותו יום מאוחר היה עושה היות היה חוץ מן העיר.

בדקתי החשבון ולא כלום, הלילה פגשתיו בבית הכנסת ולא הייתי מדבר עמו בתוך תפילה שכבר התחיל, אולם סיימתי עמידה והוא נעלם, מ"מ תפסתי עוד ביציאה של בה"כ ואמרתי לו שלום דר' סלח לי רק רציתי להזכיר הדבר צדקה של רב פלוני שאתה אמרת והתחייבת לו, בוא נעשה זה ולעזור אותו, ואמר "כן" והלך בלי להקשיב לי כ"כ.

הרי לא יודע גודל העבירה שאמור לעשות אם לא יקיים מה שהבטיח, והוא מכיר אותי והיה לו בקלות ובאופן נעים בלי שום לחץ להסביר לי אם יש בעיה כלשהו, אם לא רוצה לתת, או מי יודע מה ולא עשה, זילזל בי וברב פלוני והלך בלי להקשיב כ"כ.

הרב פלוני ההוא אדם מאוד צנוע ועוניו ולא לוחץ שום אדם, ולא ביקש מן אנשים, אלא מדבר שיור תורה או סתם שחיה ואם בעזה"י ירצו לתת אז מוטב ואם לא הוא בקושי ושאל, לכם לא יודע מדוע לא מקיים מה שהבטיח שהרי לא לחוצו אותו כלום. הוא בעצמו שאמר לתת?!

אין חנופה, אף שמכיר אותו ותמיד היה לנו יחס טוב ושל כבוד, כאשר יש צורך לדבר דבר ולעשות הטוב וישר אין לי לשתוק על דבר רע, ואם לא יאהבו ויכעסו עלי נו, לא עלי כועסים כי ה' צויה על מצות אני רק מנסה לזכות אנשים ולהצילם מן עבירה.

מ"מ נראה לי שאין לי כ"כ עוד מה לעשות, שאלתי חכם אחד וכך אמר לי, מ"מ סומך אני עליכם יותר מהרבה חברים טובים שכאן אנשים בקיים ממש, והרב פליישמאן ובית מדרשו אנשי אמת.

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר ביקשת שוב ושוב והלה מפנה עורף ומסרב לתת את הבטחתו, אינך חייב לנסות לתבוע אותו – ובפרט שנראה שההפצרות לא יועילו. יצאת ידי חובה כשתבעת מספר פעמים, ואינך צריך לתבוע שוב.

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל