לתרומות לחץ כאן

פירות לאחר קידוש לפני הסעודה / תלישת צמר גפן בשבת

שאלה:

שלום לרבנים מנין שמותר לברך על פירות אחר קידוש לפני סעודה לכאורה ברכה שאינה צריכה? 2 למה מותר לתלוש חתיכת צמר גפן לכאורה זה קורע או לפחות איסור דרבנן? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ברכה שאינה צריכה אין כאן, שהרי גם באמצע הסעודה מברכים על פירות, כיון שאינם בכלל דברים הבאים מחמת הסעודה. ואם כוונתך לירקות שעליהם לא מברכים בשעת הסעודה, אן אם אין צורך מיוחד יש בזה חשש ברכה שאינה צריכה, אא"כ לא אוכלים מיד כמובן וכו'. על הנדון אם בפירות מקיימים דין קידוש במקום סעודה ראה משנה ברורה רעג ס"ק כה, והכרעתו שבשעת הדחק גדול כגון חולה שאינו יכול לאכול מזונות, יש על מה לסמוך.

אסור לתלוש צמר גפן כזה בשבת משום איסור קורע. במקרה שמקפידים על מידה מדוייקת של הצמר גפן עלול להיות בזה גם איסור מחתך. כמו כן, אם רוצים להשתמש עם הצמר גפן ביחד עם דבר נוזלי, עלולים להכשל בזה באיסור סחיטה.

מקורות:

ראה ס’ ארחות שבת ח”א פרק יא הערה לב, שדנו האם יש בכך איסור תורה, ומשום שעל ידי התלישה החתיכה נעשית ראויה לשימוש, או שמא אינו רק איסור דרבנן כיון שהתיקון  נעשה רק בחתיכה הקטנה ולא בגדולה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל