לתרומות לחץ כאן

יצאו מקצתם באמצע קריאת התורה / התפללו ביחידות – להצטרף למנין לחזרת הש"ץ

שאלה:

שבוע טוב,
בשבת היינו עשרה מתפללים ובאמצע קריאת התורה נחסר המניין. במקרה כזה האם מותר להמשיך עד סוף קריאת התורה כולל ברכות וכו? אם כן, האם זה כולל גם לגבי קריאת ר"ח ומפטיר(שלכאורה הם כבר עניין אחר?), אם כן, האם זה כולל גם הפטרה וברכותיה?.
שאלה נוספת,
התפללנו 9 כל אחד לעצמו בתפילת מוסף ולאחר מכן הגיע אדם להשלים לנו לעשרה(אדם שלא התפלל כלל לפני וגם כשהשלים לא התפלל מכיוון שאינו דתי וכו), האם מותר במקרה כזה שש"ץ יתפלל חזרת הש"ץ כולל קדושה וכו וכל הקדישים עד הסיום?

תשובה:

שלום וברכה

  1. ניתן לסיים את השבעה קרואים, אבל לא יעלו אדם למפטיר ואת ההפטרה יאמרו ללא ברכותיה. ראה שו"ע סי' קמג סעי' א, ובשערי אפרים שער ז סעי' לח.
  2. כאשר העשירי הזה אינו דתי והוא גם מחלל שבת בפרהסיה בלאו הכי הוא לא מצטרף למנין ואין מקום לשאלה, אבל נניח מדובר באדם שכן דתי והוא מצטרף למנין וכאן השאלה האם באופן זה שהתפללו כבר ביחידות יכולים לצרף עוד אדם עשירי לחזרת הש"ץ, בענין זה ראה שו"ע סי' סט ומשנה ברורה שם שם ס"ק א שנחלקו הפוסקים באופן שהתפללו ביחידות האם יכולים להצטרף לחזרת הש"ץ או שכבר בטל מהם ענין זה כיון שלא התפללו בציבור, ולמעשה יש שנהגו להקל בזה באופן שהיו ששה יחד בשעה שהתפללו, ראה שו"ת פרי השדה ח"ב סי' צז ובשו"ת מנחת יצחק ח"י סי' קז בשם כמה פוסקים, ובשו"ת אמרי יושר ח"ב סי' ט הקל בזה באופן שהיו תשעה כמו במקרה שלכם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל