לתרומות לחץ כאן

ריבית בתשלומי רכישת דירה

שאלה:

אדם קנה מחבירו דירה, בחוזה נכתב כי תשלום ראשון בשעת חתימת החוזה, תשלום שני כעבור שלושה חודשים ותשלום אחרון בשעת הפינוי. לאחר שהתשלום הראשון בוצע, המוכר מציע לקונה שיקדים את התשלום השני ותמורת זה הוא יפחית לו במחיר הדירה, האם הדבר מותר או שיש בזה איסור ריבית ?

תשובה:

שלום וברכה,

יש לבדוק את החוזה של מכירת הדירה. ברוב החוזים מופיע סעיף שאומר שמסירת החזקה תיעשה רק בסיום התשלום. ולפ"ז לא קנה הלוקח את הדירה בתשלום הראשון והדין להלן.

כתב בשו"ע שאם סיכמו שהמחיר יהיה בסך יב זהובים, ואחר שנגמר המקח וקנה הלוקח רוצה המוכר להוזיל ללקוח לעשרה זהובים אם יקדים את התשלום, מותר, כיון שהמקח נעשה והחוב הוא מאוחר, ונחשב שמוזיל עבור הקדמת המעות. אבל אם לא נגמר הקניין ולא קנה הלוקח, נמצא שעדיין אין חוב של י"ב זהובים, אם מציע המוכר הנחה על הקדמת המעות, נחשב שממציא שתי מחירים, ואסור לקונה לקנות בי"ב זהובים, אלא חייב לקנות דווקא בי' זהובים.

ולפ"ז אם בחוזה כתוב שמסירת החזקה תיעשה בסיום התשלום, נחשב שהמקח לא הסתיים, ואם המוכר מוזיל את המקח, חייב הלקוח לשלם דווקא את המחיר הזול מוקדם, ולא את המחיר היקר בהפלגת זמן. ואם אין סעיף כזה א"כ המקח נעשה ויכול הלוקח לקנות הן במחיר היקר הן במחיר הזול.

אם יש סעיף של היתר עסקה בחוזה [ברוב החוזים יש סעיף כזה] מותר לקונה לבחור איזה מסלול שבוחר, כיון שההיתר עסקה מציל מאיסור ריבית.

בהצלחה וחנוכה שמח.

מקורות:

ראה שו"ע יו"ד סימן קעג סעיף ג.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאורה היות והקונה קונה את הבית רק בסיום התשלומים [למרות שיש כבר התחיבות גמורה מצד שני הצדדים, אבל הקנין חל בפועל לאחר זמן]
    נמצה שכל תשלום שהקונה משלם זה הלוה וא"כ הקונה הוא מלוה והמוכר הוא לווה
    והיות וסכמו על מחיר מסוים אז אם עכשיו המוכר יוזיל את המחיר נמצה שהוא מלוה לו פחות ומקבל יותר
    [ומה שכתוב בש"ע שמותר להוזיל מתאי שהוא לא נגמר המקח זה מתאי שהקונה מקבל מייד החפץ שאין כאן הלוואה]
    ובמקרי שהם משלמים לאחר זמן לכאורה אין שום בעיה להשאר עם המחיר הישן [כי הרי האסור בש"ע זה מתאי שהמוכר מוסר החפץ מיד והקונה משלם אחר כך נמצה שהקונה משלם יותר בגלל המתנת מעות]
    [בעצם הש"ע מדבר על עסקא של "טרשא" וכאן זה יותר דומה לעסקה של "פסקא"

  2. בפסיקה כאשר יש לו מותר לפסוק. וכאן יש לו את הדירה ולכן מותר לפסוק עליה. בנוסף אם הקונה יסיים את התשלום היום מידית יקבל את הדירה לידיו, ולכן זו סיבה נוספת להתיר. בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל