לתרומות לחץ כאן

ערב קבלן שהתברר לו שהלווה רימה עליו

שאלה:

שלום וברכה !
אדם שהיה במצב שהיה בפשיטת רגל ובחובות גדולים והסתבך עם השוק האפור והיה בשפל נוראי והיה מטופל באותו תקופה אצל פסיכולוג בגלל המצב שהיה בו
באותה תקופה הוא חתם ערבות (ערב קבלן )לאדם שהבטיח לו שאם הוא יחתום לו ערבות הוא יוציא אותו ויעזור לו עם השוק השחור והחובות העצומים שאליו הוא נקלע ,
והיום הגמ"ח בא לגבות מהערב את הכסף .
האם יש איזו עילה הלכתית להיפטר מהתשלום ?

נ.ב. לאחר מעשה אותו אדם {לווה} התברר כנוכל מוכר באיזור מגוריו ואותו ערב חשב שהוא אדם טוב שיכול לעזור לו עם חובותיו (אולי יש לעיין בזה מדין ערב שחתם בתנאי שהלווה אולי לא ישלם אך מכיון שמדובר באדם שמוכר כנוכל וברור שלא ישלם את החוב לכאו' אפשר לטעון שעל דעת זה הערב לא חתם )
אשמח לקבל את תשובתם בהקדם האפשרי ,
תודה מראש !

תשובה:

שלום וברכה,

אדם שחתם ערבות, ובפרט ערב קבלן [שיש שיטות שנחשב שהוא עצמו הלווה] חייב לעמוד בחתימתו, ולשלם את ההלוואה, ואין טענת פטור שהתברר שהלווה נוכל ורמאי. וגם הטענה שאינו עומד בהבטחה תמורת הערבות לא פוטרת אותו לשלם למלווה. כיון שהלווה נתן את ההלוואה על סמך חתימתו, חייב הערב לשלם.

בהצלחה וחנוכה שמח.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן קכט סעיף כבמבואר שאם אמר הלווה לערב שישלם לו עבור חתימת הערבות, אם לא עשה קניין, יכול לומר לו משטה אני בך, והלוווה פטור מלשלם לערב. ולא מצאנו שהערב יהיה פטור מלשלם למלווה. והטעם שכיון שעבור ערבותו הוציא המלווה ממון, חייב הערב בכך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל