לתרומות לחץ כאן

מה לעשות עם "דואר תועה" שמגיע אלי פעמים רבות

שאלה:

יש לנו שכנים ברחוב סמוך, שהדוור כל הזמן מתבלבל ושם אצלנו מכתבים שלהם..
זה הפך להיות ממוצע של פעמיים כמעט בשבוע.
האם ניתן לדווח להם, שאנו באופן סדיר נניח את זה בחדר מדרגות, וזה אחריות שלהם לבדוק את הענין כמה פעמים בשבוע או להסדיר עם הדוור. וזה נחשב כמו אבידה מדעת.
או שיש לנו חיוב ומצות השבת אבידה.

כמו"כ האם במידה ואין חיוב, כי נחשב כמו אבידה מדעת, יש עכ"פ מצוה?

תשובה:

שלום וברכה,

מן הראוי להודיע לחבירו שיש מכתב שהגיע בטעות לכתובת אחרת ואם הדבר חוזר ונשנה יכול לומר לחבירו שבכל זמן שיראה מכתב שהונח בטעות בתיבת דואר יוציאנו משם ויניחו בחדר מדרגות במקום שיהא משתמר קצת ולא להשליכם לארץ וכיו"ב כדי שיוכל חבירו לבוא ולקחתם ובזה מיקרי שיוצא חובת השבת אבדה משום שאין חיוב להביא את החפץ לבעליו אלא רק להודיעו היכן הוא נמצא.

אמנם אם יש באפשרותו לעשות לפנים משורת הדין ולהשאיר את המכתבים בתיבת דואר שלו עד שיבוא חבירו או שהוא בעצמו ילך להביא לחבירו את המכתבים ודאי שמקיים בזה מצוות חסד

בהצלחה וחנוכה שמח.

מקורות:

יש לדון האם שייך מצוות השבת אבדה בחפצים שעדיין לא זכו בהם הבעלים. ונמצא שאין כאן השבת ממון אלא  מניעת ריווח ונחלקו הפוסקים האם במניעת ריווח יש חיוב השבת אבידה עיין פתחי חושן חלק ו' פרק י"ג אות א' שהביא דברי האבני נזר שתלה דין זה במח' מהרי"ק והב"י והמבי"ט וסיים שם דמהרא"ש משמע דס"ל דאיכא חיוב השבת אבדה גם בדבר שיש בו מניעת ריוח עיי"ש. מיהו נראה להביא ראיה מדברי הרא"ש שכתב שבטעינה מותר ליטול שכר כיון שאין זה אלא מניעת ריוח שאין יכול ללכת לשוק ולהרויח יותר (ועיין פני יהושע ב"מ ל"ב א') משמע דס"ל להרא"ש דאין חיוב השבת אבדה במניעת ריווח. וכן יש לתלות זה במה שנחלקו הפוסקים לענין ירושת הבת האם חייבת לחתום משום השבת אבידה אפי' שאין זה אלא מניעת ריווח ואין לה חיוב לחתום.

אמנם כ"ז אם נשלח בדואר חפצים שיש להם ערך שעדיין לא זכו הבעלים. אבל במכתבים שיש בהם רק מידע על דברים שכבר שייכים לחבירו יש לומר דלכו"ע יש בזה חיוב השבת אבדה כיון שאין ענין שיזכה חבירו בגוף המכתב אלא במידע שיש בו ועיין טושו"ע חו"מ סי' ט"ז סעי' ג' ד' דהיכא שאומר אחד מבעלי הדין ששטר שאצל פלוני זכות לי בו חייב הוא להראותו לב"ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל