לתרומות לחץ כאן

טלטול חנוכיה בליל שבת

שאלה:

שלום
שאלה ממש חשובה לשבת – חנוכיה שמניחים אותה על קרש גיהוץ , האם מותר לטלטל אותה בשבת לאחר שהנרות ייכבו בליל שבת? פשוט זה מסוכן קצת לילדים? מדובר על ספרדים, האם אפשר להקל לסמוך לעשות תנאי לפני שבת כמבואר בסימן רעט סעיף ד' ? ואם החנוכיה יקרה כך שזה מוקצה מחמת חסרון כיס מועיל התנאי?
אם לא, מה הפתרון בזה?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

כיון שהחנוכיה היא כלי שמלאכתו לאיסור, גם לאחר התנאי מותר לטלטל רק לצורך גופו ומקומו, כך שלא ניתן לטלטל מחמת הילדים, ויש למצוא אופן אחר להזהר.

מקורות:

ראה אגרות משה או"ח ח"ה סי' כב אות כח.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. א. האם אפשר להזיז את זה ע"מ שהילדים ישחקו שם ואז זה יחשב כצורך מקומו.
    ב. על הצד שעדיין אסור, האם יהיה מותר לשים על קרש הגינות חתיכת לחם או אוכל אחר ובשבת זה בסיס לאיסור ולהיתר שההיתר, האוכל, ודאי יותר נצרך לי ואז יהיה מותר?

  2. לא הבנתי למה אסרת. הרי השואל הדגיש שהוא ספרדי ובשו"ע סימן רעט התיר בהדיא להתנות מערב שבת שרוצה לטלטלה אחר שיכבה ומותר. (והרמ"א החמיר)

  3. בפוסקים בסי' רעט כבר דנו בדעת השו"ע מה מועיל התנאי, הרי גם לולי המוקצה של השלהבת, הכלי עצמו מוקצה, משום שאינו מיועד לתשמיש של היתר. ויש שכתבו שמותר משום שהוא גרף של רעי וטעמים אחרים, ראה נחלת צבי שם, לכן לכאורה כל ההיתר יהיה רק אם הכלי אינו כלי שמלאכתו לאיסור, נניח אתה מדליק בכוסיות לחיים… או שהוא גרף שלרעי, אבל אם המטרה רק שלא יגנב או לא ישבר אסור גם לספרדים, כך לכאורה.

  4. מחילה מכבוד הרב, דעת הראב"ד ועוד ראשונים שהמגש או הקרש עליו מונחת החנוכיה אינם נידונים ככלי שמלאכתו לאיסור כיוון שבשונה מפטיש שהוא כלי שגופו עושה איסור, המגש רק "מארח" את חפץ האיסור, ולכן ודאי שניתן לסמוך ולטלטל גם שאינו לצרוך גופו ומקומו והגר"ע יוסף פוסק להתיר ולסמוך על דעת הראב"ד בזה.

  5. כמובן כוונתי שיעשה תנאי (שמועיל לבני ספרד ואין לפקפק בזה) וכשהנרות יכבו, יוכל בליל שבת לטלטל את הקרש שעליו מונחת החנוכיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל