לתרומות לחץ כאן

חובה לקחת ריטלין בשביל ללמוד טוב יותר?

שאלה:

היום ידוע שע"י מגוון אמצעים ניתן לשפר תפקודים. כגון "ריטלין" שיכול לעזור לריכוז ולחדד וכד', ופעמים אף בריאים לקוחים אותו לפני מבחן גורלי וכד'.

האם יש חיוב לאדם שיודע שאיתו הוא יכול להתמיד בלימוד, ובלעדיו הוא יכול ללמוד, אבל "זה לא זה"… או שיעזור לו להתפלל.
האם מחוייב לקחת את זה כדי לקיים מצוות יותר בשלימות
הדגש בשאלה באדם בריא שלא נזקק לזה מחמת קשיים וכד', אלא רק רוצה לעשות יותר טוב.

האמת שליבי מרגיש שאין חיוב, אך אשמח לדעת למה.
יש לציין שהיום כלל הרופאים אוחזים שאין בזה סיכון לגוף וכד'

והשאלה גם יכולה להשאל על חובה לקת ויטמנים או תוספי מזון אם יודע בוודאות שיועיל לו.

למשל, לו יצוייר שהעישון לא היה מזיק, אבל מצד שני היה מועיל לריכוז, האם לא היה חובה לעשן? או לפחות ראוי?

תשובה:

שלום וברכה

מסתבר שאין חיוב, כיון שמדובר באדם בריא ואלו הנתונים שלו, כך שכיון שלגבי לימוד תורה לכתחילה הכל לפי כוחות נפשו וגופו, אין לו חיוב לעסוק ברפואות [אינני קובע הלכה למעשה אבל כך נראה]. אבל יש לשים לב לנקודה נוספת… כל רגע של תורה הוא נצח, כל חידוש בתורה ולימוד איכותי יותר הוא נצח נצחים, כך שבעצם השאלה שלך היא האם יש חיוב לקחת ריטלין כדי לאסוף אין ספור יהלומים ומרגליות או שמותר להשאר עני מרוד… אני חושב שכל אחד שהיה שואל זאת היינו אומרים לו: אדוני, מי שואל אם הוא חייב? שאל מתי על הבוקר כבר אפשר לקחת את הכדור?!

בהצלחה רבה וחנוכה שמח!

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. לפי הסיומת של התשובה "אני חושב שכל אחד שהיה שואל זאת היינו אומרים לו: אדוני, מי שואל אם הוא חייב? שאל מתי על הבוקר כבר אפשר לקחת את הכדור"

    אז יוצא דבר מוזר קצת… כי בעצם רוב בנ"א [או כולם] אם הם יקחו זה ישפר את ההישגים שלהם, אז כמעט כולם יצטרכו לקחת ריטלין.

  2. אדם במצב רגיל ללא קושי בקשב לא ירויח מן הסתם שום דבר בעל משמעות מריטלין, דברי אמורים ביחס לדברי השואל בלבד כפי שהציג את מצב הענינים.

  3. ריטלין מוגדר כסם מסוכן בפקודת הסמים המסוכנים של מדינת ישראל. לכן הוא נשמר בבית מרקחת בתוך כספת (בניגוד לאקמול למשל שנמצא על המדף, נגיש לכל אחד). ריטלין ודומיו הם סמי מרץ, זה ידוע ועל כך אין וויכוח. אני לא חושב שהשם היה מעוניין שיהודים יילמדו את כתבי הקודש כשהם מסוממים.

  4. חלילה להתייחס כך כאשר יש צורך בריטלין הוא הצלת נפשות. הורים שנמנעים מלתתו לילדים שנזקקים לכך חוטאים לנפש הילד וגורמים לו נזק לאין ערוך!!!

  5. ריטלין אינו לעולם בגדר הצלת נפשות בדיו כפי שקוקאין אינו בגדר הצלת נפשות עבור מי שמרגיש מדוכא ורוצה להרגיש מעט "שמח". הסיבות לחוסר ריכוז הן לעולם לא חוזר איזון כימי במוח שהרי לא המוח לומד אלא האדם עצמו שאינו חומר. הסיבות לחוסר ריכוז ולקושי בלימוד הן אך ורק אלה: תזונה לקויה, שינה לא מספקת ומילים וסמלים שאינם מובנים במלואם בחומר הנקרא

  6. לפעמים זה נכון והרבה פעמים לא, וכשילד סובל מחוסר ריכוז למרות התזונה והאומגות שמאכילים אותו, הוא מתחיל לאבד בטחון עצמי ועוד ועוד וסופו שיפסיד את ההצלחה בחיים וחבל.

  7. מניסיון רב שנים,במקרה זה הרבנים צודקים,אני לא דתי לגמרי,אבל כשרואים דברי חכמה מבוססים על האמת בשטח,עולות מחשבות על העתיקות וחוסר הידע שגורמים לאנשים לכתוב שטויות.ומה עם צילום רנטגן? אנטיביוטיקה? ארקוקסיה? מה עם תרופות נוגדות דיכאון או חרדות?ספרת כמה אנשים דיכאוניים התאבדו? מחר יגידו,תעקור שן בלי הרדמה כי החומר מתפרק בכבד וזה לא בריא.ללא תרופות (גם פסיכיטריות), למי שזה עושה לו טוב ,לא היינו מגיעים רחוק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל