לתרומות לחץ כאן

נרות חנוכה בבסיס / הדלקת נרות בקניון

שאלה:

לכבוד הרב
חייל במוצב או פלוגה שמדליק נרות חנוכה ויש שם חיילים חילוניים האם יכול להדליק בברכה?האם יש לחסידי חב"ד שמדליקים בקניון בברכה על מי לסמוך ואם כן אנא ציינו מקור
תודה

תשובה:

שלום וברכה

לגבי החייל, אם הוא מדליק בחדר האוכל או במקום השינה בהחלט יש להדליק בברכה, אבל אין להדליק בברכה סתם בשטח הפתוח.

אינני יודע כל מקור למנהג חסידי חב"ד בענין זה. קשה מאוד לדמות את הקניון לבית הכנסת לענין זה. אפילו מי שהורה כך באירועים ציבוריים זה דוקא כשמתקצים יחד ואוכלים יחד, אבל סתם לאסוף לרגע את העוברים ושבים להדלקה – אינני רואה מקור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מאתר של חב"ד-
    כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו הציע1 להדליק נר חנוכה בזמנו בברכה במקומות ציבוריים ופומביים, כדי להדגיש העניין ד'פרסומי ניסא'. בכל עיר ועיירה, כפר ומושב, במקום הציבורי והמרכזי ביותר. ואם ישנה אפשרות להדליק גם במקומות נוספים – מה טוב. יש להודיע לנאספים שאינם יוצאים ידי-חובתם בהדלקה זו2,

    1) התוועדויות תשמ"ז ח"ב עמ' 133 (מוגה).

    הלכה למעשה, מדליקין על-ידי יהודי שכבר הגיע למצוות ובברכה, אף שאין זה 'בית הכנסת' שנפסק בשו"ע לברך על ההדלקה בו. וכפי שנהגו בפומבי שנה אחר שנה בהדלקה העולמית שנערכה בסיוע לוויין [ראה סה"ש תשנ"ב ח"א עמ' 189] החל משנת תש"נ במקביל גם בלונדון ובפריז וכו' (שם הדליקו בככר העיר) בהוראתו ובהשתתפותו הפעילה של כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו.

    ולכאורה מתאים לפי טעם הריטב"א והריב"ש להדלקה בבית-הכנסת, משום פרסומי ניסא בלבד, וכ"ה בשו"ע סי' תרע"א ס"ז (ראה אנציקלופדיה תלמודית ערך 'חנכה', כרך טז עמ' רסז), וכמ"ש בשו"ת יביע-אומר (ח"ז חאו"ח סי' נז אות ו) ועוד, שאף המברכים במסיבות כנהוג בארה"ק, יש להם על מה שיסמוכו. וכן פסק הרב בנימין זילבר מח"ס אז נדברו במכתבו שנדפס בספר מצוות נר איש וביתו (ירושלים, תשנ"ג) עמ' ר"ח: ברחובה של עיר. וראה עוד בזה ב'כפר חב"ד' גיליון 789 עמ' 43-40.

  2. אכן הדברים ידועים, ההבדל בין מסיבות ואירועים להדלקה בכיכר העיר, היא משום שבאירוע מדובר באנשים המתאספים יחד וקובעים עצמם יחד לסעודה, זה קצת יותר דומה לבית הכנסת, ולכן יש שסברו שניתן להדליק שם [וכמובן יש חולקים], אבל באמצע הרחוב אין כל קשר בין האנשים וכולם מזדמנים ואקראיים, לכן חסר מקור למנהג זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל