לתרומות לחץ כאן

משכיר שהודיע לשוכר שיעזוב תוך זמן השכירות וחזר בו, דחוף

שאלה:

שלום וברכה,
בבעלותנו דירה אותה אנחנו משכירים. בקיץ האחרון חל סכסוך בין 2 הצדדים. חתמנו חוזה עד אוגוסט 2019, קיבלנו צ'קים מראש וחתמנו חוזה. את החוזה אנחנו לא מוצאים כרגע. בחוזה רשום שאם השוכרים רוצים לצאת לפני המועד עליהם למצוא מחליף.
בהמשך בעלי והשוכרים הבינו שהיחסים העכורים לא טובים עבורם ובעלי ביקש שדרכינו יפרדו. בהודעת וואטסאפ הוא רשם שעד ינואר צריך שנמצא פיתרון להיפרדות.
השוכר הבין מההודעות שהם צריכים לצאת עד ינואר והאחריות למציאת שוכר מחליף הוא עלינו. ובעלי התכוון שעד ינואר כדאי שיהיה כיוון מתי הם עוברים ומי המחליף. כעת אנו עומדים פחות מחודש לפני התאריך. השוכרים באמת מצאו דירה חלופית ואנחנו לא מצאנו שוכרים.
בדיעבד, ביקשנו מהם שישארו ונוריד להם את השכירות באופן משמעותי אבל הם סירבו ומרגישים נקיים מהאחריות למציאת השוכר. יתכן ועד אוגוסט לא נמצא שוכרים חדשים.
הצ'קים שלהם אצלנו, האם מצד הדין מותר לנו לדרוש את התשלום אם לא נמצא שוכרים מחליף?
אנחנו במצוקה כרגע מבחינה כלכלית ולא נוכל לשלם את המשכנתא ללא השכירות.
בברכה

תשובה:

שלום וברכה,

בקצות החושן הביא מעשה כזה שנפלה קטטה בין השוכר למשכיר ואמר המשכיר תרוקן לי את הבית, ועתה רוצה המשכיר לחזור בו ושימשיך השוכר לדור, והשוכר רוצה לצאת. והקצות הסיק להלכה שהשכירות לא התבטלה בדיבור בלא קניין, ולא התבטל השכירות. ויכול המשכיר לדרוש שימשיך השוכר לדור ולשלם.

וכמו כן במקרה שלכם, כדי להפסיק את מועד השכירות צריך לעשות קניין, ודיבור או שליחת הודעה לשוכר לא מבטלת את כריתת החוזה. ואם השוכר לא מביא אחר תחתיו, חייב לשלם על החודשים שהדירה תהיה ריקה.

בהצלחה וחנוכה שמח.

מקורות:

ראה קצות החושן סימן שטז ס"ק ג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    איזה קניין עושים כשהמשכיר מעוניין להוציא את השוכר?
    כמו כן, הראיה מהקצות לא שייכת, לכאורה. כאן המשכיר לא מנוצל לרעה, ולא נתפס בכעסו, אלא הוא פשוט לא מוצא דיירים חדשים..
    הסיבה שהוא לא אמר לשוכר, בצורה מפורשת, שימצא אחר תחתיו, היא לא מפני עדינותו של המשכיר, אלא מפני שהשוכר היה שולח אותו לחפש.. וכל המשנה ידו על התחתונה.
    וגם לי היתה שאלה דומה לפני מספר שנים (בנוגע לחיוב צביעה, כאשר המשכיר ביקש ממני לעוף כמה שיותר מהר), וגם לי השיב הרב שהצדק עם המשכיר. זה נגד להגיון שלי, וב"ה, גם של המשכיר.

  2. הקצות מדבר בדיוק על השאלה הנ"ל שהמשכיר אומר לשוכר שיעזוב תוך זמן השכירות. והקצות סובר שהדירה קנויה לשוכר כל זמן השכירות, והדיבור שאמר לו שיצא מהבית לא מבטל את קניין, והדירה שייכת עדיין לקונה. ולכן יכול להמשיך לדור בבית. ומאידך חייב להמשיך לשלם עבור שכירות גם אם יצא מהבית. וכדי לבטל את השכירות צריך לעשות קניין סודר שמחזיר השוכר את הבית למשכיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל