שאלה:
מה מברכים על קציצת ירק העשויה מתפו"א כוסברה וקצת קמח שידבק -והכל מטוגן במחבת -לצורה של קציצה עגולה .
(נ"ב-אשריכם שאתם מפיצים את אור ההלכה לבניו של בורא עולם בבקיאות גדולה ובדעת תורה אמיתית חזקו ואמצו !)
תשובה:
שלום וברכה
כיון שמן הסתם מדובר בירק מגורר ולא טחון ממש, הברכה היא בורא פרי האדמה. כיון שעדיין ניכרת צורתו עליו.
חנוכה שמח.
מקורות:
ראה סידור היעב”ץ ברכת הנהנין אות ק.
אני מכינה קציצות שעשויות מ:
250 מ"ל כוסמת טחונה (אין לזה טעם כ"כ, אבל זה בריא וגם מדביק)
2 עגבניות קצוצות (שזה אולי גם 250 מ"ל)
וכוס ורבע טבעות זיתים (כולל הרווחים, כך שזה למעשה פחות)
ותבלינים
– איך אדע מה לברך?
– זה הולך לי נפח של הרוב?
נשמע שהרוב כאן הוא שהכל.
הכוסמת והעגבניות אותה כמות בערך.
וקצת פחות זיתים שזה עץ.
הכוסמת והעגבניות יחד הם פי שנים מהזיתים לא כך?
כן. העגבניות קצוצות לקוביות קטנות, לכן זה אדמה.
חשבתי שהן טחונות, ובכל מקרה כיון שזה מיעוט ביחס לכל השאר ודאי אין לברך העץ, לכאורה בברכת אדמה יוצא ידי הכל.
תודה רבה. ההתלבטות שלי היתה בין שהכל לאדמה.
כשיש תבשיל עם 2 מאכלים שווים בכמותם אומרים שצריך לברך על שניהם, למשל מג'דרה שעשויה מאורז ועדשים.
למה בעצם כאן מברכים אדמה, אם שהכל ואדמה כאן נראים שווים?
ככל שזה מאכל אחד ממש מנהגנו לברך רק ברכה אחת ואת הכוללת שבהם. בסלט שיש בו חתיכות ניכרות יש שהורו להפריד ולברך שתים כך דעת החיי אדם ועוד. אבל בקציצה ודאי הברכה היא אחת. אלא שכאן באדמה יוצאים יד חובת הכל, כיון שגם הטחון בדיעבד נפטר באמה וגם הזיתים, לכן חשבתי שכיון ששוים בכמות ועל העגבניות זו הברכה המדוייקת, והקמח הוא מיעוט ביחס לשני המינים האחרים עדיף לברך אדמה משהכל.
השאר תגובה