שאלה:
שלום לרב ,
רציתי לדעת בבקשה :
1. מה פיסקתו של מרן הרב עובדיה זצ"ל לגבי עובדים זרים (נוכרים) שעובדים בבית ישראל , האם יש הקלה בנושא לבישול לספרדים ? או שגם כאן בעניין זה יש איסור מוחלט לדעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל (כמו השו"ע) משום בישולי גויים ?
2. האם יש מקומות שבהם מקל הרב שבהם עובדים גויים ?
אשמח לקבל מקורות לעיון בבקשה .
תודה רבה .
תשובה:
שלום וברכה
אין ספק שאיסור בישולי נכרים קיים גם בעובד זר בביתו של ישראל, אין חולק בדבר, אלא שהגר"ע יוסף סבר שבביתו של ישראל אפשר להקל כשיטת הרמ"א שדי בכך שהיהודי מדליק את האש, ולא צריך שגם יניח את הסיר.
מקורות:
בשו”ת יחוה דעת ח”ה סי’ נד כתב, שכיון שיש שסברו שאין בישולי עכו”ם בבית הישראל, ושיטת הרמ”א שהדלקת האש מספיקה, יש כאן ספק ספיקא וניתן להקל בדיעבד, וראה עוד בשו”ת יביע אומר ח”ט סי’ ו. אולם הגרב”צ אבא שאול כתב בכמה מקומות לאסור זאת, ודחה את ההיתר הנ"ל בחריפות.
היכן הגרב"צ כתב להחמיר בזה?
תודה רבה הרב , על התשובה המהירה .
במבוא לחלק ב של שו"ת אור לציון, ענף ב את ה.
השאר תגובה