לתרומות לחץ כאן

הדלקת נרות בתוך הבית בזמנינו שאין סכנה

שאלה:

שלום לרבנים רציתי להבין את הריטבא (שבת כא) שעת סכנה חושש מפני רוח שתכבה נרות וכן רבינו ירוחם נתיב ט חלק א כתב בכלל סכנה זה חשש שיגנבו הנרות חלכאורה זה לא מובן איך שייך סכנה לפירושים איך זה הגיוני? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אכן, מדברי ראשונים אלו נוהג מו"ר הגר"א וויס שליט"א להוכיח בשיעוריו, שיש מקום לכל הפחות בדיעבד למנהג קהילות החסידים שגם היום מדליקים בבית ולא בחוץ, למרות שאין סכנה מהגויים, שהרי ברור שהחשש שמא יגנבו הנרות לא יתיר לבטל את המצוה כתיקונה… לא מדובר בפיקוח נפש… ואם בכל זאת סברו ראשונים אלו שההיתר של שעת הסכנה כולל גם אופנים אלו, בהכרח מה שאמרו להדליק בפתח ביתו מבחוץ הוא לכתחילה בעלמא, אבל בדיעבד יוצא גם כשמניחה על שולחנו, ולכן סברו שמה שאמרו בגמרא שעת הסכנה הוא לאו דוקא, וכל קושי מהסוגים הנ"ל מתיר להקל בענין זה. אמנם ידועה בענין זה דעתו של הגרי"ש אלישיב שסבר שמי שמדליק היום בפנים אינו יוצא ידי חובה וברכתו לבטלה.

חנוכה שמח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הוא הבין כך בסברא, שבשעת הסכנה היתה תקנה מיוחדת, אבל עיקר המצוה היא פירסום הנס לבני רשות הרבים. וידוע שהתכתב בזה ארוכות עם הרב ארנברג בעל שו"ת דבר יהושע, וכתב כך במילים חריפות מאוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל