לתרומות לחץ כאן

ספרדי אורח בבית אשכנזי בחנוכה – האם רשאי להדליק בעצמו?

שאלה:

אני ספרדי ונוהג חכם עובדיה וילקוט יוסף. הידועה שהספרדים רק הבעל הבית מדליק. וגם ההלכה שאם אני אורח אני יוצא עם הבעל בית. השאלה היא. מה קורה אם אני הולך לכמה ימים בבית אשכנזי שכולם מדליקים. האם אני יכול להדליק ליפני כולם בברכה. והם ינהגו כמו שנהגו עד עכשיו. אשמח מאוד למקורות.

תשובה:

שלום וברכה

למעשה השאלה שלך אינה דוקא באכסנאי, אלא גם בשאר בני הבית, האם יכולים לכוין שלא לצאת ידי חובה בהדלקתו של בעל הבית ובכך להדליק לבד כל אחד, ולכאורה נראה שמעיקר הדין אם יעשו כך יוכלו להדליק בברכה כיון שלא יצאו ידי חובה בנרו של בעל הבית, אלא שהסיבה שנמנעים מכך, היא משום שזה גרם ברכה שאינה צריכה, שהרי אין בכך כל הידור, ויכולים לצאת דין מהדרין מן המהדרין מבעל הבית ולכן אין להם להדליק לעצמם, ואם כך הוא באנשי הבית, מדוע שאכסנאי יהיה שונה. אמנם יש לחלק כיון שאכסנאי צריך להשתתף בפרוטה ואינו טפל מאליו, אבל יתכן שאין בזה כל מעלה ולכן היא ברכה שאינה צריכה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אבל אשכנזיים כל בני הבית ממילא מברכים. השאלה שלי אם אני ספרדי יכול להדליק ליפני בעל הבית בברכה. ואחכ גם הבעל הית יברך בברכה. ואם כן עכשיו עלה לי עוד שאלה האם יחשב לבעל הבית כאילו עשה את גוף המצווה גם או שיהיה נחשב כמו שאר בני ביתו

  2. לא הבנת את תשובתי. הסברתי, שכשם שלכוין שלא לצאת זה כנראה גרם ברכה שאינה צריכה, כך להדליק לפני בעל הבעל כאשר אתה יודע שהוא מדליק מיד אחריך, זה גרם ברכה שאינה צריכה, מבחינתך. לא התייחסתי כלל להיתר שלא להדליק שזה פשוט כיון שהוא אשכנזי. בנוגע לשאלה השניה, נראה שאם הוא לא מינה אותך לשלוחו, דינו כעיקר בעל הבית.

  3. עיינו בכף החיים סימן תרע"א ס"ק ז' ותמצא את התשובה. אין כאן שום ברכה שאינה צריכה… וכן בהליכות עולם לרב עובדיה המצוות הדלקת נרות חנוכה, ושות כנסת יחזקאל ועוד. ונחלקו הרב אלישיב אומר שזפרדי אינו מדליק בבית האשכנזי כי אינו ניכר בהדלקתו והרב אויערבך כתב שהספרדי ידליק ויברך…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל