לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

בעל הבית מדליק במלון, האם בני ביתו יוצאים בהדלקה זו?

שאלה:

בעל הבית שהדליק שלא בביתו (כגון שהולך למלון ללילה אחת ומדליק שם וכדו'), האם בני ביתו יוצאים בהדלקה זו אם הם אינם עמו? השאלה היא למנהג בני ספרד שיוצאים בהדלקת בעל הבית, האם בכה"ג בני ביתו צריכים להדליק בעצמם עם ברכה?

תשובה:

שלום וברכה

באופן זה, כיון שהם עצמם לא גרים שם במלון אין להם כל קשר להדלקתו שם. הרעיון שבני הבית טפלים לנר בעל הבית, הוא משום שחיוב ההדלקה הוא נר איש וביתו, כלומר זו חובה על הבית, ואין צורך ביותר מנר אחד לבית, כלומר זו לא טפלות לאיש – בעל הבית, האב – אלא שחיוב הנר הוא אחד בכל בית, אבל כאן אין להם קשר לאותו בית שהוא מדליק שם. הנדון הוא רק לגבי האשה, שהרי מה שהאשה נפטרת בנר בעלה הוא לא רק בגלל שגרים יחד אלא גם בגלל שאשתו כגופו, אעפ"כ סבר הגרי"ש אלישיב שאינה נפטרת בנר שהוא מדליק במלון אם היא לא נמצאת איתו במלון, ראה שבות יצחק פרק יג, וכן דעת הגרש"ז אויערבך, ראה הליכות שלמה חנוכה פי"ג, אולם במשנה ברורה דרשו סי' תרעא הביא מהגר"ש וואזנר והגראי"ל שטיינמן שסברו שהאשה כן יוצאת בהדלקת הבעל מדין אשתו כגופו.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שלום רב! למנהג הספרדים עיקר ההדלקה בבית, אם מישהו נמצא שם. לכן, אם אשתו או אחד מילדיו שהם בני מצוות נמצאים בבית, הרי שהם צריכים להדליק בביתם, והאב הנמצא בבית מלון פטור מהדלקה. ואף אם ירצה האב להדליק במלון, ידליק בלא ברכה, כיון שנפטר בהדלקה שהדליקו בביתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל