לתרומות לחץ כאן

רבי מכבד עשירים

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: יש ענין לכבד עשירים שהוא בחז"ל וכמה מקומות כמו אגרת הרמב"ם וכו', משום צדקה שעושים ב"ה. שאלתי לכבוד הרב היא, לפעמים הדבר קצת יוצא לגוזמא, שיש אנשים שרודפים אחרי עשירים וכאלו עבד שליהם וכמשרתים אותם בחינם ואם היה בשביל צדקה שעושים באמת יפה על שמכבדים מי שמכבד תורה, אבל יש פעמים שאדם עושה את זה בשביל שמצפה שיגיע לו על זה כסף לעצמו באיזשהו דברך כיון שהעשיר יטיב לו שמכבדו כ"כ ונעשה "ידיד" מפני אינטרס עצמו, שגם זה קורה לפעמים שיקבל "שכר" העבדות.

אבל זה נראה מאוד מוזר, וגם מפריע לעשירים שיודעים שאדם ההוא לא רעו אלא רוצה כסף, ולפעמים גרם הרגשה לא נעימה כאשר אחד מבני החבורה עשיר, שפתאום בא מישהו ודבק בצד הקבוצה שמדברים ונהנים וכו', לכן לא נראה שעל זה התכוונו חז"ל או הראשונים.

ובאנו לבקש קצת יותר ביאור לאופן הראויה לכבד עשיר העושה צדקה ומחזיק תורה, שנראה שיש לתת לו עליה בבית הכנסת, מקום נאה לשבת, או אם בא אצלך לעשות תבשיל בשר שהוא רגיל בו, דברים שבכבוד כשם שמזמינים ידיד חביב שעושים לו תבשיל שהוא אוהב עוגה וכו' אולם דבר שצריך להיות ברור שיהיה לו הכל באופן שירגיש בנח חופשי שלא יטרידו בו, ואין צריך לומר בקשות והפצרות, שלזה יש לקבוע תור.

מ"מ מי אני, לאו כלום ולכן אשמח לשמוע מכבוד רבני גדולי ישראל של כאן יותר ביאור על זה על מה הנכון בכבוד לעשירים.

בודאי לפוקי חנופה, על מי שטועה וחושב שיש לכבד עשיר רשע שלא תורם כלום בתורה וסתם בעל גוואה בעלמא.

ברכה והצלחה

תשובה:

דבריך נכונים וברורים ואין מה להוסיף עליהם.

יום טוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בליקוטי מוהר"ן מביא הסבר וביאור בכך שגדולי התנאים היו מכבדים את העשירים, כיון שראו שהקב"ה שלח שפע דרכם – והראיה לכך שהם עשירים, ממילא באם הקב"ה בחר מקום להשראת שפעו אצלם, הם כיבדו את מקום השראת השפע של הקב"ה, ולא את העשיר בפני עצמו, אלא את התגלות השפע מהשי"ת.
    כמו קופסא שמכילה בתוכה יהלומים, האדם ישמור עליה מכל משמר מחמת מה שבתוכה ולא מחמת הקופסא עצמה, כמו"כ בנידון דידן – יש לכבד את התגלות השפע האלוקי בקופסא זו, ולא את העשיר מחמת עצמו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל