לתרומות לחץ כאן

חובת עונה בהליכי גירושין

שאלה:

שלום,
האם יש חובה של מצוות עונה בזמן שהליך הגירושין פתוח/מתגלגל בבית הדין?
האם בזמן זה אשה יכולה לכוף את בעלה לקיים איתה יחסי אישות, ובפרט שהיא לא מוכנה להשתמש אמצעי מניעה?
אשמח לתשובה

תשובה:

שלום רב,

עקרונית ודאי הבעל מחוייב במצוות עונה עד הגירושין עצמן. אמנם בשו"ע אבה"ע סי' קיט מבואר שלא תהיה יושבת תחתיו ומשמשתו ודעתו לגרשה. אבל עיקר האיסור הוא באופן שהיא אינה יודעת את כוונתיו. אולם כאשר שני הצדדים יודעים שהולכים לקראת גירושין אין כל בעיה כזו. וממילא כשהיא רוצה ודאי יש חובה של קיום עונה. מצד שני, אם הבעל אינו מעוניין, לכאורה כיצד אפשר לכפות עליו. הרי מועד הגירושין אינו ממש בידיו ואינו מונע את הגירושין. ומאידך, יתכן שיש לו אמתלא מבוררת מדוע הוא אינו יכול לשמש אותה, לפחות כזו אמתלא שאילו היה הפוך זה היה מתיר לאישה להימנע ולא להיחשב כמורדת.

את הדילמה הזו מביא בהגהות חכמת שלמה שם: "לכאורה היה נראה דהיינו דווקא בזמן הש"ס שהיו רשאים לגרש בעל כרחה אז כיון שיכול לגרשה כתיב "כי שנא שלח" ויכול לשלחה ולכך אסור לו להחזיקה ודעתו לגרשה. אבל בזמן הזה שאינו יכול לגרשה בעל כרחה א"כ באמת אם שנא אותה מה יש לו לעשות כיון שאינו יכול לגרשה, ולישב כך בלי עונה חדא דאסור למעט עונתה ועוד דיבוא לידי עבירה בכה"ג אם דעתו לגרשה כשיפייסנה אין איסור בדבר". אלא שיחד עם זה לכאורה מחמת חובת עונה אולי יש לו חובה לפייסה ולקיים את חובתו. שהרי כל עוד אינו מפייסה ודאי אסור כמבואר באו"ח סי' רמ.

מ"מ זה ברור שאם הוא מבקש ממנה לקחת אמצעי מניעה והיא מסרבת, ודאי שאינו מחוייב. שהרי זו טענה לגמרי הגיונית שהם הולכים לקראת גירושין לשם מה להביא ילד שיגדל לתוך בית מפורק? זו דרישה ליגטימית לגמרי ואם האישה מסרבת אין זה מחשב שהוא מונע ממנה עונתה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל