לתרומות לחץ כאן

ביטל הזמנת מונית אחר שהגיעה למקום

שאלה:

בס"ד

שלום לכבוד הרב.
לפני כמה ימים, חזרתי לעירי בסביבות 12 בלילה, עם טרמפ. הורידו אותי בכניסה לעיר ומשם רציתי לתפוס מונית הביתה. מי שנתן לי טרמפ, הציע לי להוריד לפלאפון (שהינו מכשיר מוגן) אפליקציה בשם "גט טקסי", ואמר שמאד מהר תגיע מונית. באמת הורדתי את האפליקציה ורשמתי את מיקומי, אך כנראה שלא הייתה קליטה באותו מקום מדוייק וההזמנה לא אושרה. לאחר כמה דקות ראיתי מונית שחלפה, עצרתי אותה ועליתי עליה. כמובן שישר רציתי לבטל את ההזמנה באפליקציה, אך תוך כמה מאות מטרים כנראה שהקליטה חזרה, וההזמנה אושרה. ישר התחלתי לקבל טלפונים (כנראה שככה זה עובד, הם מקבלים את ההזמנה ומתקשרים לוודא) ואני קצת נבהלתי, אז ניתקתי את הנייד בתקווה שאם לא יענו להם – הם לא יגיעו למקום. מחקתי את האפליקציה מהמכשיר והמשכתי הלאה. כשהגעתי הביתה, ראיתי שהם מתקשרים שוב ושוב מכמה טלפונים שונים. לא עניתי לאף שיחה. נכנסתי לאתר שלהם ובדקתי מה דמי ביטול או אי הגעה והמכשיר שצויין היה 10 ש"ח. לעניות דעתי אני מחויב הלכתית בסיטואציה כזאת בתשלום הזה (ואם לא – אשמח לדעת למה..) השאלה היא איך אני מחזיר את זה. להתקשר אליהם ולתת להם אשראי – אני מסתכן בחיוב גבוהה יותר בטענות שונות, שהרי לא מדובר באנשים כשרים. לחפש נהג של גט טקסי ולתת לו – לא בטוח שיעביר לחברה ואיני יודע איך החלוקה שם, מה גם שאין לי היכרות אישית עם נהג כזה. אם יש כאן גזל או גנבה אני רוצה לתקן זאת ואשמח לדעת איך לעשות את זה על הצד הטוב ביותר. תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

הינך חייב לשלם עבור הזמנת המונית. א' העובדה שלא הייתה קליטה לא נחשב לאונס, מאחר וניתן ללכת למקום אחר שיש קליטה. ב. גם אם נראה זאת כאונס, הרי על מה שעשה הפועל חייב לשלם. וכיון שהמונית הגיעה יש לשלם לה על העבודה שעשה. החיוב הוא חיוב ל תשלום של שכירות פועלים. ואי תשלום נחשב לאיסור "לא תעשוק"

נתינה לנהג מאותה חברה לא מועיל, מאחר ויתכן שהכסף לא יגיע ליעד – אם בשוגג אם במזיד.

לשלם לחברה במסירת כרטיס אשראי – ויש חשש גנבה [אם אכן החשש אמיתי] כתב הט"ז שאין חובה לשלם. ויראה איך לשלם לו בהזדמנות אחרת.

על כן חל עליך חיוב תשלום. ולכן אתה צריך לאתר את בעל המונית שהוזמן ולשלם לו דמי הזמנה, בהעברה בנקאית או בכל דרך ראויה שלא יוכל לקחת ממך תוספת מחיר.

בהצלחה.

מקורות:

שכר פועל ואירע אונס חייב לשלם על מה שכבר עשה – שו"ע חו"מ סימן שלה סעיף ג.

אם קיים חשש שיגבה הניזק תוספת תשלום אינו חייב לשלם – ט"ז סימן שסט סעיף ו. וסיים שם שמ"מ יבליע לו בחשבון כשלא ירגיש.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על התשובה.
    עניין הקליטה הוא לא מדוייק, הייתי בכניסה לעיר במקום שאין אפשרות להתקדם ברגל לשום כיוון ועם מזוודה גדולה, כך שללכת למקום עם קליטה לא היה באפשרותי בשום אופן.

    אין לי איך לאתר את הנהג שהיה אמור להגיע (מסתבר שהוא לא הגיע למקום כי לא קיבל אישור), רק את הטלפון של החברה. מבירור שעשיתי, אכן אין לסמוך עליהם ולתת פרטי אשראי, בטח כמה שבועות לאחר המקרה.

    באתר שלהם הם מציינים שהמחיר הוא 10 ש"ח במקרה כזה. השאלה היא, במקרה כזה שאין שום אפשרות לאתר את הנהג (אין לי את השם, המספר האישי או לוחית הרכב) למי אני יכול להחזיר את הסכום הזה?

  2. אם עברו מספר ימים קשה לאתר את הנהג דרך החברה. ומאחר ואיסור לא תעשוק הוא בכלל גזל [ראה ריש פרק איזהו נשך], וכאשר גזל ולא יודע למי להשיב, יעשה צורכי רבים באותם מעות. ומשמים ירחמו שאותו אדם יזדמן ויהנה מהמעות, כמבואר בערוך השולחן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל