להוציא נגד חזקה מה שתחת יד אדם שלו

רבני בית ההוראה
י"ז כסלו ה'תשע"ט

שאלה:

מה הדין חזקה מה שתח”י כנגד סימנים.

והיינו שמצוי מאד כגון שמוצא סידור בבית אחד, אך כתוב ע”ז ששיך לפלוני אלמוני אחר שאינו מדיירי הבית.
האם צריך להשיב לפלוני אלמוני.

והשאלה שלי מתחלקת לכמה אופנים.

א. שאין שניהם לפנינו וכגון יורש שוראה בבית מורישו כזאת [או המוצא תחת ידי הבית כנסת וכד’ שאין בבית כנסת את מי לשאול]
ב. ששניהם לפנינו וטוענים ברי ששלהם
ג. שאחד לפנינו וטוען שזה שלו [כגון קניתי ממנו או נתן לי, וכן הפוך]
ד. במקרה שזה לא שם, אלא סימן כגון נקב בצד אות, ויודע שפלוני נאבד לו כזאת, וטוען פלוני שזה שלו [כגון גם בטב”ע ובאין חשש משקר], ואין כנגד זה את הבעלים שיכחיש כגון שמת.

תשובה:

שלום וברכה,

חזקה כל מה שתחת יד האדם הרי היא שלו הינה טענה בריאה וחזקה. ואין להוציא מתחת ידו.

אך לדעת הש”ך שאם השני נותן סימנים מובהקים שאין כמותם כלל, מוציאים מיד המוחזק ונותנים לבעל הסימנים. ואין נאמן במיגו שהחזרתי. ואם יטעון לקוח נאמן. אבל אם אינו טוען לקוח אינו נאמן. וכן אם יש עדי פיקדון, שאינו יכול לומר לקוח אינו נאמן. ואם נותן סימנים שאינם מובהקים, ויכול להזדמן כזה סימן נוסף, אם יש לו מיגו דלקוח נאמן. אבל אם אין לו מיגו דלקוח, כגון שיש עדי פיקדון אינו נאמן לומר זה אחר. ולדעת הקצות לא מוציאים על פי סימני אפילו מובהקים.

ולכן אם ראה סידור בבית חברו, וכתוב על זה שם של בית כנסת, אם טוען לקוח נאמן. מאחר ויתכן שמכרו את הסידור. ואם לא טוען לקוח אינו נאמן לדעת הש”ך ומוציאים מידו. וביורשים טענינן להו.

בהצלחה.

מקורות:

ראה ש”ך וקצות ריש סימן רצז

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *