לתרומות לחץ כאן

לבקש הנחה בארנונה למי שאינו זכאי

שאלה:

שלום רב
אשה גרושה במצב כלכלי (וגם נפשי) קשה, מטפלת בארבעה ילדים, התחילה לעבוד חצי משרה, האם מותר לה להעלים את העובדה שהיא עובדת כדי לקבל הנחה לארנונה?
ידועות לי הדעות השונות לגבי גזל מביטוח לאומי וארנונה וכו' וכן דעת הגרע"י חשש לחילול השם, וכן שהנטל יפול על שאר משלמי הארנונה וכו', וכן התשובות כאן באתר שאוסרות, אך האם במקרה הנ"ל אפשר להקל?

תשובה:

שלום וברכה,

הנדון שעומד לפנינו האם מותר להתחמק מתשלום ארנונה או לא. אין הבדל בין קשה יום, או עני שמתפרנס בדוחק, לאדם רגיל.

לקחת מביטוח לאומי האיסור חמור יותר, כיון שמוציא כסף מהמדינה, ואסור לגזול מהמדינה. אך להימנע מתשלום ארנונה – אינו גוזל אלא נמנע מתשלום מס, מצד ההלכה יותר קל. בפתחי חושן [חלק גניבה פרק א הערות לסעיף ב] כותב שאסור לגזול את המדינה. אך לגבי חיוב תשלומי מיסים מסתפק ולא הכריע.

בהצלחה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה.
    רק רציתי להעיר שייתכן שכן יש הבדל, שאמנם לגזול או לעבור כל עבירה אחרת אין הבדל בין עני לעשיר, אך מכיוון שחלק מהטענות של הפוסקים האוסרים היא שנטל ההוצאות יפול על שאר המשלמים, ייתכן שכאן יש חובה לכולם לעזור מדין צדקה, אלא שאין כופים.

  2. הטענה שמצד צדקה מותר לה להערים ולקבל הנחה ואחרים ישלמו עליה מדין צדקה, אינה טענה: שהרי גם עניים מתחייבים לשלם בגללה, והם אינם מחויבים לתת צדקה. וגם עשירים שכבר נתנו את חובתם, לא ניתן לכפות עליהם על צדקה נוספת. וגם לא ברור שכופים על הצדקה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל